911 blir enda raskere

911 Turbo med den nye motoren med 3,8-liters slagvolum ble ikke gammel før en enda sterkere versjon dukket opp.

Foto: worldwide unlimited
Foto: worldwide unlimited Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Porsche trengte noe å vise frem i på bilmessa i Geneve i begynnelsen av mars. Det tok utgangspunkt i denne allerede svært raske 911 Turbo - og la på 30 hestekrefter.

Resultatet av det ble en 911 Turbo S med 530 hestekrefter. Det var jo akkurat det denne bilen trengte, mer effekt! Vi kjørte den siste turboen i høst. Det var rett og slett en gripende opplevelse.

Motoren er den samme som i 911 Turbo. Den har 3,8-liters slagvolum og to turboladere med variabel turbingeometri. Nesten alle turbodieselmotorer har dette, Porsche er de eneste som har det på turboladet bensinmotor.

Effekten er 530 hestekrefter og dreiemomentet er 700 newtonmeter! Impnerende tall for en sekssylindret bensinmotor.

PDK

Dette er ikke en seksuell legning, men en tysk forkortelse for automatisk dobbelkløtsj girkasse. Det er ekstrautstyr på Turbo, men standard på denne nye Turbo S-modellen.

Videre har den dynamiske motorfester som gjør at motoren sitter hardere fast når du kjører hardt. Dette betyr mindre uafjæret vekt og mer forutsigbare kjøreegenskaper. Bilen har også Torque Vectoring-systemet som også skal sørge for mer ljoviale kjøreegenskaper. På grunn av den ekstreme motorplasseringen helt bak i rumpa, kan denne bilen servere brutale bevgelser hvis fører ikke kjøre helt korrekt. Systemet hjelper til med å kontrollere under- og overstyring. I tillegg sitter det en mekanisk differensialsperre bak.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.