År etter år lar vi oss «overraske» over at det blir vinter. Trafikken stopper nærmest opp og køer lange som et vondt år brer seg rundt storbyene. Med det kommer også ulykkene.
I helgen ble det sendt ut OBS-varsel; Nå er det på tide å legge om til vinterhjul.
Kan få dyre konsekvenser
Det er det scenariet som oftest preger overskriftene i disse dager. Det som heller sjeldent kommer opp i dagen er problemene de som kolliderer kan komme opp i, om de ikke har sesongkorrekte dekk.
- Vi ser hvert år at mange drøyer for lenge med å skifte til vinterdekk, forteller Bjarne Rysstad i Gjensidige forsikring.
Det kan få en rekke ulike utfall og spesielt nå som vi nærmer oss november med stormskritt, er det viktig å være obs på hvordan været utvikler seg i ditt område.

- Om du ikke har byttet til vinterdekk og havner i en ulykke på et føre som tilsier at du burde ha byttet, vil det kunne føre til en avkortning på forsikrings-utbetalingen, forteller Rysstad.
Opp til 100 prosent avkortning
En undersøkelse gjort av If skadeforsikring viser at nærmere 12 prosent av bilene som kolliderte vinteren 2013 kjørte på sommerdekk.
Andelen var da høyest på Vestlandet og Sørlandet.
- Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, fortalte Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If da.
Rysstad i Gjensidige forteller at det er variert hva avkortningen kan bli, men at det i verste fall kan dreie seg om hele beløpet.

Skifte dekke eller bytte batteri på bilen?
- Det er klart det varierer ut ifra hvor i sesongen og landet vi er, så det er ingen klar linje på hvilke situasjoner som fører til avkortning. Alle saker blir sett på individuelt.
Skulle du være usikker på hvilket føre som tilsier at du burde ha byttet, og eventuelt bør la bilen stå, oppsummerer Rysstad at sunn fornuft ofte holder for at du er på den sikre siden.
- Det er argumenter som at det er sendt ut obs-varsel og meldinger om dårlig vær som vil være med på å avgjøre årsakssammenhengen mellom dekk og uhell, forteller Rysstad.
Minimum tre millimeters mønstedybde
Selv om du absolutt bør kjøre på vinterdekk om vinteren, er det lov å kjøre på sommerdekk så lenge du følger reglene og føret tillater det.
Etter 31. oktober stilles det krav om minimum tre millimeters mønsterdybde.
- Vi anbefaler at man ikke går lengre ned enn fire millimeter på vinterdekkene, fortalte Jan Ivar Engebretsen i NAF tidligere.
- En ting er gripeevnen på snø og is, men en annen og vel så viktig ting er drenering av vann på våt vei: Jo mindre mønsterdybde, jo større sjanse er det for vannplaning, ifølge Engebretsen.
Rysstad viser også til flere eksempler hvor førere har fått avkortning på forsikringen som følge av dårlige kjøreegenskaper:
Føre | Hastighet | Forholdene på stedet | Dekkenes beskaffenhet | Avkortning | Kommentar |
Glatt | 25 km/t | Ikke opplyst | Sommerdekk uten lovlig mønsterdybde | 100 % reduksjon | Ikke opplyst om det var praktisk mulig å avbryte kjøringen, men trafikken stanset pga andre utforkjøringer. Grov handling med tanke på dekkenes beskaffenhet |
Glatt | 20 km/t | Ikke opplyst | Ikke opplyst - sommerdekk | 10.000 | |
Glatt | 20 km/t | Ca 5 cm snø | Ikke opplyst - sommerdekk | 25.000 | Testet føret før kjøring – ikke spes. Glatt, men hendelsesforløp indikerer det motsatte. ”Testing” neppe betydning. |
Meget glatt. | 30 km/t | Skarp sving. | Ikke opplyst - sommerdekk | 30.000 | Forhold skjerpende. Lokalkjennskap. |
Meget glatt | 10 – 20 km/t | Ikke opplyst | Ikke opplyst - sommerdekk | 25.000 | Helt uten kontroll. Skled inn i to parkerte biler på hver sin side av veien. |
Glatt | 15 – 20 km/t | Bratt bakke. Krapp sving | Ikke opplyst. Sommerdekk | 10.000 | Påberoper uvitenhet om værvarslet. Ikke formildende. Tok sjansen på å kjøre ned en bratt bakke tross føret. |
Les også: