A190 Twin: 2+2 = 8

Det er fire sylindre under panseret, men Mercedes A190 Twin har åtte. De fire andre har gjemt seg i bagasjerommet.

Publisert

Mercedes A190 Twin har to motorer. Begge er på 1,9 liter, og begge yter 125 hestekrefter. Den ene sitter der motorer vanligvis sitter - under panseret - mens den andre må finne seg i å dele plassen med bæreposer og svett feriebagasje.

Et historisk tilbakeblikk

Før vi fullstendig faller i staver over Mercedes sitt påfunn, kan det være greit å minne om at ideen med to motorer slett ikke er ny. Citroën 2CV Sahara hadde i sin tid to motorer, og på samme måte som i A-klasse satt en under panseret og den andre i bagasjerommet. Men Citroën bygde Sahara for å få firehjulsdrift. Drift på alle fire har også Mercedes A190 Twin, men i første rekke har Mercedes bygget sin A190 Twin for å vise muskler.

Det greier de da også; 0 - 100 kilometer i timen går unna på 5,7 sekunder, topphastigheten er 230 km/t, og bilen tåler en akselerasjon på 1,03 G sideveis før hjulene begynner å løsne grepet på asfalten.

250 hester og firehjulsdrift

A190 Twin har firehjulsdrift, men bare når begge motorene går. Mercedes lar nemlig hver motor drive en aksel. Motoren under panseret driver således forhjulene og motoren som sitter der man forventer å finne reservehjulet driver bakhjulene. Denne motoren har man dessuten muligheten til å skru av. Trykk på en knapp og brummingen fra bagasjeavdelingen opphører, samtidig som bilen blir forhjulsdrevet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.