”AC Cobra” lever

AC 302 CRS (Carbon Road Series) bygges i England og er helt lik den originale AC Cobra.

Publisert
Sist oppdatert

Historien startet med at Caroll Shelby ville finne ut hva som skjedde hvis man presset en Detroit jernblokk med åtte sylindere og 4,9 liters slagvolum ned i en AC Ace. Det ble et lite skall med motor og døptes AC Cobra.

Krangling

Ford bygde også GT 40 med hjelp fra Caroll Shelby. Den historien startet med en krangel mellom Ford og Ferrari. I forbindelse med AC Cobra kranglet Både AC, Ford og Shelby. Alle tre hevdet at de eide navnet Cobra. Shelby og AC kranglet om hvem som skulle bygge bilen, mens Ford kjøpte aksjer i AC. Ford solgte seg ut igjen av AC, men ble sittende med rettighetene til navnet Cobra. Derfor heter ikke dagens utgave Cobra, men AC 302 CRS.

Enkelt og greit

AC 302 er ikke akkurat noe romskip rent teknisk. To langsgående bjelker på fire meter sveises sammen med noen tverrgående stålstag. Da er rammen ferdig. Så monteres en V8-motor foran, girkasse i midten, bakaksel, hjul, seter og vips så har man skapt kunst. Den største forskjellen på denne bilen og originalen er at denne har karosseri i karbonfiber, derav navnet CRS (Carbon Road Series). Grunnen til at AC har valgt å støpe karosseriet karbonfiber i stedet for å lage det for hånd i aluminium er at det er mye billigere. Banke ut karosseridelene i aluminium ville hevet den allerede høye prisen langt inn i himmelen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer