Additiv-selgerne svarer

- Bortkastede penger, sier ekspertene. Likevel selges ettermarkeds-additiver i en rekke norske forretninger. Vi har bedt fire av dem fortelle hvorfor.

Biltema, Bilxtra, Jula og Torshov Bilrekvisita er blant dem som selger såkalte drivstoff-additiver her i landet. I denne artikkelen svarer de blant annet på hvorfor de velger å selge slike produkter, som av flere kompetente kilder beskrives som helt unødvendige produkter. Foto: Per Ervland
Biltema, Bilxtra, Jula og Torshov Bilrekvisita er blant dem som selger såkalte drivstoff-additiver her i landet. I denne artikkelen svarer de blant annet på hvorfor de velger å selge slike produkter, som av flere kompetente kilder beskrives som helt unødvendige produkter. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I går kunne vi fortelle at flere kompetente kilder mener at såkalte drivstoff-additiver er bortkastede penger. Dette fordi drivstoffet som selges i Norge allerede er tilsatt effektive additiver.

Statoil og Norsk Petroleumsinstitutt hevder i tillegg at den som bruker ettermarkeds-additiver risikerer uønskede bieffekter - og i aller verste fall, motorhavari.

Likevel er det altså en rekke aktører, deriblant flere bilrekvisita-kjeder, som fører flasker med ulike tilsetningsstoffer. Flaskene rommer som regel mellom 3 og 7 desiliter, koster vanligvis mellom 50 og 200 kroner og skal i henhold til produsentene helles på bilens drivstofftank. Flere av produktene markedsføres med oppsiktsvekkende lovnader.

Tre spørsmål

Vi har stilt fire additiv-aktører følgende spørsmål:

1. Hvorfor selger dere slike additiver? 2. Kan dere garantere at additivene holder det dere lover i markedsføringen? 3. Kan dere garantere at bruk av additivene ikke resulterer i uønskede bieffekter?

Biltema

Clas Ohlson fører ikke drivstoff-tilsetninger. Det gjør derimot de svenske rivalene Biltema og Jula. Førstnevnte skriver følgende om produktet "Innsprøytningsrengjøring", et av tre additiv-produkter vi fant på Biltemas nettsider:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer