Advarer: Ikke gå i denne fella

Verkstedprisene har økt mye de siste par årene. Nå advarer NAF mot feil som kan bli svindyre, spesielt på godt brukte luksusbiler.

KRANGLERI: En undersøkelse If har gjort viser at det oppstår mange krangler etter kjøp av eldre luksusbiler. Det sikreste bruktbilkjøpet er å velge en bil som fortsatt har tid igjen på fabrikkgarantien. For de fleste biler er den fem år, for enkelte merker sju år. Ill.foto: Kai Alver
KRANGLERI: En undersøkelse If har gjort viser at det oppstår mange krangler etter kjøp av eldre luksusbiler. Det sikreste bruktbilkjøpet er å velge en bil som fortsatt har tid igjen på fabrikkgarantien. For de fleste biler er den fem år, for enkelte merker sju år. Ill.foto: Kai Alver Vis mer
Publisert

Hvert år skifter nesten 500 000 brukte biler eiere. De fleste kjøpene går helt greit, men noen ganger oppdager den nye eieren feil på bilen i etterkant som kan bli svært dyre å reparere. Derfor går NAF nå ut og advarer bruktbilkjøpere om å sjekke bilen nøye før skriver under kontrakten. De har sett eksempler på at bytte av girkasse koster 150 000 kroner, skifte av kameraer og raderer fra 50 000 til 150 000 kroner og bytte av hovedstyreenhet 30 000 kroner.

Dyre luksusbiler

Spesielt litt eldre luksusbiler, som har mye avansert utstyr, kan være svært dyre å reparere dersom garantien er utløpt, ifølge senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF:

DYR BRUKTBIL-TABBE: Det er en del overraskende billige luksusbiler i bruktmarkedet. Ifølge NAF kan dyre deler og verkstedpriser på over 3 000 kroner timen gjøre dette til et mareritt dersom fabrikk-garantien er utløpt. Foto: TUV
DYR BRUKTBIL-TABBE: Det er en del overraskende billige luksusbiler i bruktmarkedet. Ifølge NAF kan dyre deler og verkstedpriser på over 3 000 kroner timen gjøre dette til et mareritt dersom fabrikk-garantien er utløpt. Foto: TUV Vis mer

- Innimellom kan både drømmer og følelser ta litt overhånd når du jakter på en bruktbil. En del av de brukte premiumbilene er overraskende billige. Da er det fort gjort å droppe fornuften og å følge drømmen, selv om bilen er noen år gammel og garantien er gått ut. Men nettopp da er det lurt å tenke seg om et par ganger. Tommelfingerregelen er at hadde du ikke råd til å kjøpe bilen ny, så har du heller ikke råd til å eie den som brukt, advarer Sødal.

Kjøp med garanti

Han forteller at slike biler ofte har mye utstyr og derfor er dyre å reparere. Det er rett og slett flere ting som kan gå galt. Mye av dette er vanskelig for en bilkjøper å sjekke på egenhånd før kontrakten skrives:

- Dristige og avanserte innovasjoner, delepriser som du ikke i din villeste fantasi så for deg og timepriser på over 3000 kroner pluss moms på verkstedene, kan sette familieøkonomien skikkelig på prøve. Er budsjettet slik at du kan kjøpe deg en premiumbil som er seks år gammel, har du også budsjett til en langt nyere bil. Den er kanskje ikke like spennende, men innenfor nybilgarantien.

Krangler om dyre brujktbiler

- Det gir et langt mer forutsigbarhet og sikrere bilhold enn en eldre, eksklusiv bil som kan ryke på flere dyre reparasjoner, råder Sødal.

SJEKK DETTE:. - De dyreste feilene på en bruktbil kan koste deg mer enn du betalte for bilen. Derfor er det ekstremt viktig å undersøke bilen nøye og skrive kontrakt før du kjøper den, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF
SJEKK DETTE:. - De dyreste feilene på en bruktbil kan koste deg mer enn du betalte for bilen. Derfor er det ekstremt viktig å undersøke bilen nøye og skrive kontrakt før du kjøper den, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF Vis mer

Kenneth Havrevoll er produktspesialist på motor i If. Han gikk for en tid tilbake gjennom selskapets saker som gjelder rettshjelpsdekning og ble overrasket over det han fant. Nesten halvparten av sakene gjaldt kjøp og salg av eldre luksusbiler og sportsbiler. Dette er biler som kostet mange hundre tusen kroner, kanskje over en million, som nye, men som nå står til salgs for mindre enn prisen av en VW Golf:

Kjøper usett på telefon

- Det kan være en motorsterk BMW, en luksuriøs Jaguar eller en tøff Porsche 996. Etter noen dager – eller kanskje allerede på turen hjem med bilen – oppdager kjøperen at ting ikke er som de skal. Det kan være feil på automatgirkasser eller feil på motoren som avsløres av høyt oljeforbruk. Vi snakker da om reparasjoner som kanskje koster 100 000 kroner. Vi har saker der det er snakk om heving av kjøp i millionklassen, sier Havrevoll. Han er overrasket over hvor lite enkelte sjekker før de kjøper bilen:

- I mange av de sakene som ender opp hos våre advokater, ser vi også at kjøperne ikke har sjekket bilen godt nok før de har betalt og kjørt av sted. Vi har til og med tilfeller der bilen er kjøpt usett over telefon. Da er det kanskje ikke rart at det oppstår en krangel i etterkant og at det hele ender opp på bordet til en advokat, sier Havrevoll