Låne bort bilen?

Advarer: Kan bli dyrt

Sjekk forsikringen før du låner bort bilen til andre sjåfører - ellers kan du i aller verste fall ende opp med ei dyr regning ...

ADVARER: Det kan bli dyrt å låne bort bilen til personer under 23 år, om bilen ikke er forsikret for unge sjåfører. Foto: Øystein B. Fossum
ADVARER: Det kan bli dyrt å låne bort bilen til personer under 23 år, om bilen ikke er forsikret for unge sjåfører. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Bestemor. Kan jeg få låne bilen din er kjapp tur?

– Ja, selvfølgelig barnet mitt. Når du har vært så flink å kjøre opp på bil, skal du naturligvis få lov til det.

Dette er ikke et utenkelig scenario som kan oppstå rundt om i de norske hus og hjem. Det er naturligvis bare fint at besteforeldre, foreldre eller andre voksne over 23 år - vil låne bort bilen sin, men hva om de ikke har gyldig forsikring ... ?

Det er nemlig fortsatt slik at forsikringsselskapene opererer med forskjellige forsikringer for hvem som kan kjøre bilen. Forsikringstaker får rabatt, om han eller hun tegner forsikring som ikke gjelder for yngre sjåfører. Men da kan det bli dyrt om en ung sjåfør krasjer bilen til bestemor.

STRØMLØS: Dagbladet TV fulgte bilberger Marius Englund på jobb i morgentimene da årets første snø falt på Østlandet - og det var ikke bare biler som skled av veien som trengte hjelp. Reporter/foto: Magnus Paus / Dagbladet TV Vis mer

– Skal man låne bort bilen til en under 23, bør man oppgradere forsikringen, sier derfor senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF til DinSide.

Hva gjelder hos forsikringsselskapene om fører er «for ung»?

Selskap Aldersgrense Økt egenandel Regress/Avkortning
FrendeUnder 24 år8 000,-Kan kreves
TrygUnder 23 år15 000,-15 000,-
StorebrandUnder 23 år10 000,-
FremtindUnder 23 år6000,-Kan kreves
IfUnder 23 årKan kreves
GjensidigeUnder 23 år15 000,-Kan kreves

Tabellforklaring: Ingen av selskapene DinSide har sjekket med opererer med fast pristillegg eller -rabatt for «ung» eller «garantert ikke ung», men prisen ligger stort sett rundt 20 prosent i pluss eller minus avhengig av flere parametere (som alder på bil, geografi etc). Regress eller avkortning kan i ytterste konsekvens komme opp mot 100 prosent av erstatningssummen hos noen selskap. Kilder: Forsikringsselskapenes avtaler og kommunikasjonsavdelinger

Kan bli dyrt

Samtlige forsikringsselskaper som DinSide har sjekket med har mer eller mindre den samme praksisen. Man må ha en oppgradert forsikring, om personer under 23 år (eller 24 år hos noen) også skal kunne kjøre bilen - i alle fall fullt forsikret, og om du ikke vil risikere en dyr ekstraregning ved uhell og ulykker.

BASSE: Etter elgjakta kom hunden Basse til å låse bildørene med nøkkelen på innsiden. Video: June Strand Åsheim / Dagbadet Vis mer

Det kan være snakk om høyere egenandel og eller avkortning i skadeerstatningen. I kroner og øre kan det i verste fall bli snakk om veldig mye penger.

– Om bilen får en skade, i en ulykke eller en annen hendelse, og sjåføren er under 23 år, vil egenandelen økes med 6000 kroner. I tillegg vil vi vurdere avkortning av skaden, som i mange tilfeller betyr det at kunden må dekke en større andel av skaden selv, forteller kommunikasjonssjef Simen Berntsen Rudi i Fremtind.

Kommunikasjonssjef Simen Berntsen Rudi i Fremtind.
Kommunikasjonssjef Simen Berntsen Rudi i Fremtind. Vis mer

– Vi har ikke noe fast kronetillegg, da bilmodeller, alder på bil og geografi er priset ulikt. Det er heller ikke et fast prosenttillegg, da ansvar, delkasko og kasko utgjør ulik andel for totalpremien for ulike biler, sier kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen i Frende til DinSide.

– Men om en skal si noe så er gjerne tillegget i overkant av 20 prosent. Er ikke forsikringsavtalen oppdatert med ung fører øker vi egenandelen på privat bilforsikring med 8000 kroner ved skade. Det kan også kreves regress for ansvarsskade i tillegg, forteller hun.

Kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen i Frende.
Kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen i Frende. Vis mer

– Menn er verre enn unge sjåfører

Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If bekrefter overfor DinSide at grunnen til en eventuell avkorting vil være at du har brutt med inngåtte forsikringsvilkår.

– Det betyr altså at fører av bilen ikke kan være under 23 år - hvis du altså ikke har ung fører-tillegg, forklarer han.

Dette stusser bileierorganisasjonen NAF over.

– Man kan diskutere hvorfor forsikringsselskapene fortsatt opererer med denne aldersgrensen. Utviklingen i antall ulykker er positiv for de unge sjåførene. Det er middelaldrende menn som er de største risikosjåførene, argumenterer Nils Sødal.

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF er kritisk til at forsikringsbransjen opererer med eget tillegg for yngre sjåfører.
Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF er kritisk til at forsikringsbransjen opererer med eget tillegg for yngre sjåfører. Vis mer

Han blir imidlertid motsagt av bransjen.

– Vi har solid statistikk på at uerfarne og unge sjåfører er mer utsatt for ulykker enn andre grupper. Det gir naturligvis en høyere pris på forsikringen, enn det eldre og mer erfarne bilister har, forklarer Simen Berntsen Rudi i Fremtind.

Si fra!

Ifølge kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige opereres det ikke med en fast prosentsats.

– Prisforskjellen kan variere veldig. Prisen på bilforsikringen er satt sammen ut fra en svært lang rekke kriterier. Alder er én av dem, sier han.

Har du ikke oppgradert forsikring hos Gjensidige, må du dekke en forhøyet egenandel på 15 000 kroner.

Bjarne Aani Rysstad er kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Bjarne Aani Rysstad er kommunikasjonssjef i Gjensidige. Vis mer

– Har du 8000 kroner i vanlig egenandel, kommer det 15 000 kroner på toppen, og du må totalt ut med 23 000 kroner, forteller Rysstad.

– Vårt klare budskap er derfor: Blir bilen brukt av folk under 23 år, må du opplyse oss om det.

Selv om du kanskje ikke har signert avtalen ennå, hjelper det med andre ord å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt, om du plutselig kommer på at yngre sjåfører skal kjøre bilen din. Tryg forsikring oppfordrer også om å opplyse om eventuelt yngre sjåfører i ettertid.

– Er det gitt rabatt for at fører ikke er under 23 år, skal det meldes fra hvis kjøretøyet likevel brukes av slik fører, sier senior kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen til DinSide.

Vurder «ung forsikring»

Alle som eier en godkjent registrert bil i Norge har ansvar dekket i forsikringen. Den sørger for at «den andre parten» alltid skal få erstatningen vedkommende har krav på. Ansvarsforsikringen vil fortsatt gjelde, selv om sjåføren er yngre enn det bilen i utgangspunktet er forsikret for.

– Det er sjeldent snakk om 100 prosent avkortning. Det kan også være skadetilfeller hvor vi finner brudd på de såkalte sikkerhetsforskriftene, for eksempel om kunden vår har kjøpt bilforsikring og samtidig oppgitt at bilen ikke vil bli kjørt av noen under 23 år, forklarer Berntsen Rudi i Fremtind.

Det kan med andre ord være smart å vurdere en forsikring for de yngste sjåførene - i alle fall på én av bilene i husstanden.

– Prisforskjellen på forsikring med eller uten dekning for unge sjåfører er avhengig av dekningen, men ligger på rundt 15 prosent. Du kan selv velge om du vil inkludere dette når du tegner forsikringen, eller du kan endre det senere, forteller presseansvarlig Synnøve Hjelle Halkjelsvik i Storebrand til DinSide.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer