Ny forskning med kreft-angrep på nye biler

Advarer: Kan føre til kreft

Den «deilige nybillukta» inneholder to giftige gasser. Og nå advarer amerikanske forskere mot mer enn 20 minutter av lufta om gangen.

ADVARER: Amerikanske forskere mener at 20 minutter i en ny bil kan medvirke til å få kreft. Foto: Shutterstock
ADVARER: Amerikanske forskere mener at 20 minutter i en ny bil kan medvirke til å få kreft. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Puster du inn nok av lufta fra nye biler, kan det ha negative effekter på helsa. Det viser en ny studie, foretatt av forskere ved University of California i USA.

Faktisk mener de at så lite som 20 minutter i en ny bil kan være nok eksponering, for at du i lengden skal merke en negativ effekt av kjemikaliene fra bilen. Lukta i nye biler inneholder blant annet to stoffer - benzen (i gummi og fargestoffer) og formaldehyd (gulvmatter) - som allerede er kjent som kreftfremkallende.

«Studien retter bekymring mot den potensielle risikoen forbundet med innånding av benzen og formaldehyd, for mennesker som bruker mye tid i bilene sine. Dette blir spesielt tydelig i overbelastede områder hvor folk har lengre pendleravstand,» heter det i studien.

– Det bør benyttes alternativer til disse kjemikaliene for å oppnå samme effekt, sier miljøtoksikolog og en av forskerne bak studien, David Volz.

Figuren viser den teoretisk beregnede mengden benzen eller formaldehyd forskerne antar man får i seg ved å puste luft fra en bilkupé, og hvordan denne mengden øker med varigheten av bilturen. Kilde: Science Direct
Figuren viser den teoretisk beregnede mengden benzen eller formaldehyd forskerne antar man får i seg ved å puste luft fra en bilkupé, og hvordan denne mengden øker med varigheten av bilturen. Kilde: Science Direct Vis mer

– Mer alvorlig i små rom

Overlege, forsker, medisinsk doktor og spesialist innen arbeidsmedisin ved Kreftregisterets forskningsavdeling i Norge, Tom K. Grimsrud, bekrefter overfor Dinside at benzen og formaldehyd er klassifisert som kreftfremkallende stoffer.

– Generelt er det mer alvorlig om slike flyktige forbindelser og giftige gasser forurenser lufta i små og lukkete rom. Der får man ingen hjelp av den fortynningseffekten man har når utslippet skjer utendørs, forklarer han.

Benzen finnes også i tobakksrøyk, bensin og eksos fra vanlige bilmotorer, og kan på den og andre måten bidra til å skape forurensning i en bilkupé, påpeker Grimsrud. I små mengder møter vi disse stoffene i mange situasjoner, forklarer han.

– Noen ganger kan det kanskje hjelpe å åpne vinduet eller sette på ventilasjonen. Men om det hjelper å kjøre bruktbil, er jeg mer usikker på, sier forskeren til Dinside.

Tom K. Grimsrud er overlege, forsker, medisinsk doktor og spesialist innen arbeidsmedisin ved Kreftregisterets forskningsavdeling.
Tom K. Grimsrud er overlege, forsker, medisinsk doktor og spesialist innen arbeidsmedisin ved Kreftregisterets forskningsavdeling. Vis mer

– Prøver å redusere lukta

Bilprodusentene prøver i dag å redusere lukta i nye biler, noe som også vil redusere eksponeringen for de farlige stoffene. Hos Statens vegvesen i Norge forteller seksjonsleder Håkon Rosendahl i kjøretøyavdelingen at de følger med på forskning og utvikling når det gjelder alle kjøretøy.

– Alt som kan gjøre trafikksikkerheten, miljøet og framkommeligheten bedre er interessant stoff. Det er bil- og utstyrsprodusentene som står for utviklingen. Vår oppgave er blant annet å sikre at nye produkter ikke går på bekostning av de gjeldende regler og forskrifter, sier han til Dinside.

Giftig

Tom K. Grimsrud peker på at både benzen og formaldehyd er skadelige for arvestoffet vårt og giftige for beinmargen, der de røde og hvite blodcellene dannes.

– Den vanlige holdningen er at man i størst mulig grad bør unngå slike stoffer. Risikoen for skadevirkninger vil ofte henge sammen med konsentrasjonen og varigheten av en kjemisk påvirkning, men hvor stor faren kan være ved lave konsentrasjoner, er vanskelig å måle, og alle anslag blir usikre, sier forskeren.

– Det er en stor utfordring å finne ut hvor skadelige stoffer kan være i små mengder. Det blir ofte et spørsmål om hva vi vet, og samtidig hvordan vi tenker, fortsetter han.

Figuren viser en teoretisk beregnet mengde benzen eller formaldehyd som forskerne antar man får i seg ved å puste luft fra en bilkupé i 24 timer. Kilde: Science Direct
Figuren viser en teoretisk beregnet mengde benzen eller formaldehyd som forskerne antar man får i seg ved å puste luft fra en bilkupé i 24 timer. Kilde: Science Direct Vis mer

Flere varianter av kreft

Det som uansett er helt sikkert er at både benzen og formalin (vandig oppløsning av formaldehyd) er klassifisert som kreftfremkallende for mennesker. Grimsrud forteller at aktuelle kreftformer er leukemi, lymfomer og beslektede sykdommer, samt kreft i nese, svelg og bihuler.

– Dessverre finnes disse stoffene i mange produkter som vi har både nytte og glede av, og som vi synes vi trenger. Stoffene kan være svært viktige i produksjon og behandling av varer, og til spesielle formål i arbeidslivet, sier forskeren.

– I et moderne samfunn er det derfor vanskelig å unngå at noen blir påvirket av dem. Og vi blir det nok alle i små mengder.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer