Bruktimport av elbiler har økt kraftig de siste årene grunnet den nærmest umettelige elbiletterspørselen i Norge. Selv om det heter bruktimport, er det snakk om nye biler, men de har vært registrert i et annet europeisk land.
I 2018 kom det omtrent 12.000 bruktimporterte elbiler til landet, mens det i samme periode ble solgt omtrent 26.000 brukte elbiler i Norge, ifølge en undersøkelse fra Statens Vegvesen.
45 prosent av bruktbilene som ble importert i fjor hadde en kilometerstand under 100 kilometer, mens tre fjerdedeler av alle bruktimporterte elbiler hadde kilometerstand under 20.000 kilometer, viser undersøkelsen videre.
- Mange forbrukere ønsker å kjøpe brukt elbil på grunn av verditapet. Det er vanlig å si at turen hjem fra nybilbutikken koster deg over 50.000 kroner i verdifall, sier jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Dinside.no.
Styr unna elbil fra sydlige strøk
Norges Automobilforbund (Naf) anbefaler deg som vurderer eller skal kjøpe bruktimportert elbil om å sjekke hvordan den er utstyrt for norske vær- og føreforhold, slik at du slipper ubehagelige overraskelser når du er på veien.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger