Hurtiglading av elbil

Advarer mot elbil-tabbe

Derfor skal du ikke hurtiglade elbilbatteriet til det er fullt.

FULLADING: Derfor bør dun ikke lade elbilbatteriet helt fullt. Foto: Gorm Kallestad / NTB
FULLADING: Derfor bør dun ikke lade elbilbatteriet helt fullt. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert

For mange bilister er det gammel vane å fylle tanken full når de trenger drivstoff.

Men for elbil er det imidlertid ikke anbefalt å lade batteriet helt opp. Det er det flere årsaker til, ifølge NAF.

Tar lang tid

– Den viktigste grunnen, er at 80 prosent er nok strøm til å komme deg videre. De aller fleste bilene oppnår dette på rundt en halvtime. Et batteri som gir 250 km når det er fullt, vil med 80 prosent gi rundt 200 kilometer rekkevidde. Det er for de aller fleste nok til å komme seg videre, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i NAF i en pressemelding.

Videre peker han på at de siste 20 prosentene ofte tar lang tid å fylle, noe som lett kan skape køer og irritasjon blant bilister.

HJULBUEN: Vintervær kan føre til at hjulbuen fylles opp med snø og is. NAF har flere råd til deg som opplever dette. Video: Berit B. Njarga Vis mer

Struper ladingen

Samtidig er det slik at hurtiglading tærer på batteriet og dermed rekkevidden.

Mange elbiler har derfor systemer som struper ladehastigheten når det er 80 prosent oppladet.

– Hurtiglading er en slags hellig gral. Alle som eier en bil eller et apparat med et litium-ion-batteri, ønsker seg så rask lading som mulig. Inne i batteriet foregår det imidlertid mye komplisert kjemi som kan være følsom for hvor fort det blir ladet opp. Det er mye som kan gå galt. Tap av kapasitet er det mest kritiske, sa senioringeniør David Wragg, til Titan.uio.no i fjor høst.

Også Tesla har anbefalt folk å lade mest mulig hjemme.

- Kan fort bli dyrt

Et annet aspekt som trekkes fram er det økonomiske.

– I dag betaler vi mange steder per minutt for å hurtiglade. Om vi står lenge for å fylle de siste 20 prosentene, kan prislappen for 100 prosent bli veldig dyr, sier Braadland.

Dette er noe både NAF og Elbilforeningen vil ha en endring på. De mener ladepris per kilowattime er veien å gå.

– Ladepris per kilowattime gjør det mulig å sammenligne prisnivået mellom ulike leverandører, og er mer likt hva bilister er vant med fra prisingen på bensin og diesel, har Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, tidligere uttalt til DinSide.

Ladebesvær

Hele 47 prosent av elbilistene har problemer med å bruke alle appene og betale for lading.

Ofte kan prisene variere voldsomt - alt ettersom du starter ladingen med SMS, app eller brikke, ifølge en undersøkelse fra NAF.

Fra regjeringshold jobbes det nå med en nasjonal ladestrategi. Denne skal se på hvordan vi kan sikre mer forbrukervennlig hurtiglading og tilstrekkelig utbygging i årene som kommer. Etter planen skal denne legges fram i løpet av 2022.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer