For mange bilister er det gammel vane å fylle tanken full når de trenger drivstoff.
Men for elbil er det imidlertid ikke anbefalt å lade batteriet helt opp. Det er det flere årsaker til, ifølge NAF.
Tar lang tid
– Den viktigste grunnen, er at 80 prosent er nok strøm til å komme deg videre. De aller fleste bilene oppnår dette på rundt en halvtime. Et batteri som gir 250 km når det er fullt, vil med 80 prosent gi rundt 200 kilometer rekkevidde. Det er for de aller fleste nok til å komme seg videre, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i NAF i en pressemelding.
Videre peker han på at de siste 20 prosentene ofte tar lang tid å fylle, noe som lett kan skape køer og irritasjon blant bilister.
Struper ladingen
Samtidig er det slik at hurtiglading tærer på batteriet og dermed rekkevidden.
Mange elbiler har derfor systemer som struper ladehastigheten når det er 80 prosent oppladet.
– Hurtiglading er en slags hellig gral. Alle som eier en bil eller et apparat med et litium-ion-batteri, ønsker seg så rask lading som mulig. Inne i batteriet foregår det imidlertid mye komplisert kjemi som kan være følsom for hvor fort det blir ladet opp. Det er mye som kan gå galt. Tap av kapasitet er det mest kritiske, sa senioringeniør David Wragg, til Titan.uio.no i fjor høst.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger