VW anbefaler å ikke kjøpe elbil

Advarer mot elbiler

Greenpeace går i strupen på Volkswagen etter oppsiktsvekkende undersøkelse i Tyskland.

FÅR GREENPEACE PÅ NAKKEN: Miljøorganisasjonen har avdekket hvordan tyske bilselgere oppfordrer sine kunder om å kjøpe fossildrevne biler, som VW Golf til høyre, framfor elektriske VW ID.3 til venstre. Foto: Øystein B. Fossum
FÅR GREENPEACE PÅ NAKKEN: Miljøorganisasjonen har avdekket hvordan tyske bilselgere oppfordrer sine kunder om å kjøpe fossildrevne biler, som VW Golf til høyre, framfor elektriske VW ID.3 til venstre. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Denne undersøkelsen gir et inntrykk av at bilindustrien ikke tar grønn omstilling på alvor, sier Halvard Raavand til Dinside.

Greenpeaces politiske rådgiver i Norge viser til en omfattende undersøkelse miljøvernbevegelsen har foretatt i Tyskland.

Der avsløres det at selgerne til Volkswagen pusher på kundene biler som går på bensin og diesel, framfor moderne og mer miljøvennlige elbiler.

Avsløringene kommer fram i det tyske næringslivsmagasinet Wirtschafts Woche. Motor var først ute i Norge med å belyse saken.

Vanskeligere å selge elbil

Greenpeace-avsløringen viser at bilforhandlerne og deres selgere har lite eller ingenting å hente på å anbefale elbiler som nye ID.3, framfor for eksempel en VW Golf med tradisjonell drivlinje.

Det vises til at et salg av en tradisjonell Golf eller VW Passat med forbrenningsmotor gir forhandleren en margin på 16 til 18 prosent, samtidig som elbilen VW ID.3 kun gir en marginen på seks prosent.

I tillegg mener VW-selgerne ifølge undersøkelsen at det tar dobbelt så lang tid å selge en elbil, i forhold til en diesel- eller bensindrevet Volkswagen.

Halvard Raavand er politisk rådgiver i Greenpeace Norge. Foto: Denis Sinyakov / Greenpeace
Halvard Raavand er politisk rådgiver i Greenpeace Norge. Foto: Denis Sinyakov / Greenpeace Vis mer

Marginforskjeller

Med større marginer er det lettere å forhandle fram en «god deal», med større rabatter, på en bil med forbrenningsmotor. Det blir heller ikke satt noen krav om antall nullutslippsbiler som skal selges av hver enkelt forhandler.

Ifølge Wirtschafts Woche er årsaken en ny agenturmodell, innført på de elektriske ID-modellen, hvor Volkswagen selv blir kundens kontraktspartner og forhandlerne er «degradert» til agenter.

– Agenturmodellen gir mulighet til å sikre oss høy prisstabilitet med ID.3. Dette er igjen grunnlaget for en sikker og passende kommisjon for våre handelspartnere, svarer Volkswagen overfor næringslivsmagasinet.

Ifølge Greenpeace er dessuten bruttoprovisjonen - prisforskjellen mellom innkjøp og salg - den viktigste komponenten for de fleste selgernes godtgjørelse. Dermed kan det være enkelt å se for seg hva som motiverer mest å selge.

Selger gamle myter

Da miljøorganisasjonen sendte folk «under cover» for å kjøpe bil hos forskjellige tyske VW-forhandlere, skal de ha blitt framlagt gamle elbil-myter om blant annet «dårlig infrastruktur», «lang ladetid», «høy vekt» og at «batteriproduksjonen fører til barnearbeid».

Slikt får Greenpeace til å steile.

– Funnene snakker tydelig for seg, og dette må nå ordnes opp i, ved å fjerne bilforhandlernes økonomiske insentiver for å anbefale biler med forbrenningsmotor over elbiler og sikre skikkelig elbil-opplæring blant bilforhandlerne, sier Raavand til Dinside.

Ikke problem her

I Norge er imidlertid situasjonen en helt annen. I fjor var den norske elbilandelen på 54 prosent av det totale nybilsalget. Samtidig gikk registreringene av VW ID.3 rett i taket, da elbilen endelig kom til landet mot slutten av året.

Norges mest solgte bilmodeller i fjor

# Modell 2020
1.Audi e-tron9227
2.Tesla Model 37770
3.VW ID.37754

Elbilene dominerte det norske bilsalget i 2020. VW ID.3 endte på tredjeplass, til tross for at bilen kom sent på markedet. Kilde: OFV

Den norske VW-importøren Harald A. Møller - som også importerer Volkswagen Group konsernsøsknene Audi, Skoda og Seat - tror dessuten på at de skal kunne nå en elbilandel opp mot 90 prosent allerede i år.

– I Norge har vi ikke inntrykk av at dette er et problem, noe også de positive tallene for elbil-andel av nybilsalg viser. Det viser at elbil-politikken i Norge har fungert godt, og ekstra gledelig er det å se at norsk elbil-politikk har bidratt til å gjøre elbiler billigere og bedre på det globale markedet, sier Greenpeace-rådgiveren.

Anita Svanes er kommunikasjonssjef for Volkswagen i Harald A. Møller i Norge.
Anita Svanes er kommunikasjonssjef for Volkswagen i Harald A. Møller i Norge. Vis mer

Kommunikasjonssjef Anita Svanes hos importøren viser til at Volkswagen var den første bilprodusenten som forpliktet seg til Paris-avtalen, og at de har satset enorme midler på elektrifisering over lang tid.

– Det ser vi tydelig i Norge, og etter hvert i andre og større markeder i Europa. Fortsatt er det en vei å gå for hele bransjen, men det er ingen tvil om Volkswagens ambisjoner om å lede vei på dette området, sier Svanes til Dinside.

«Kort» levealder

Han synes likevel det er betenkelig at det vrakes for mange unge elbiler, fordi det er ulønnsomt å reparere dem.

– Det må tas et tak i, slik at elbilene også kan leve lenger, forklarer Halvard Raavand.

– Elbiler har den fordelen at de er ikke spyr ut klimagasser, og at de i mindre grad enn fossilbiler fører til lokal luftforurensning. Det er derfor bra at fossilbiler byttes ut til fordel for elbiler.

– Ikke gjort over natta

Volkswagen-konsernet tar imidlertid ikke mye selvkritikk etter Greenpeace-avsløringene. Bilprodusenten viser til at de har investert mye i opplæring av forhandlerne, samtidig som de mener det tar tid for det tyske markedet å bli vant til elbiler.

– Vi har investert i en omfattende tiltakspakke og en syv-sifret sum i opplæring av forhandlere siden 2018. 6000 medarbeidere gjennomførte kursene og tilbakemeldingene fra forhandlerne var ekstremt gode, sier en talsperson fra Volkswagen Group i en e-post til Dinside.

– Samtidig er det klart at transformasjonen til elektrisk mobilitet ikke er mulig over natta. Følgelig må vår bransje særlig mestre balansegangen det er å selge både høyeffektive forbrenningsmotorer, samt broteknologien i ladbare hybrider og fullelektriske biler.

FUNKSJONER: På Volkswagens elbiler i ID.-serien har de nå lagt inn en stilig funksjon – nemlig ID.Light. Video: Øystein Bergrud Fossum / Rune M. Nesheim. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Videre sier personen at Volkswagen selv utfører regelmessige testkjøp hos sine forhandlere, men at de ikke har gjort lignende funn som Greenpeace sine «bilkunder».

– At 16 prosent av alle VW-selgere anbefalte ID.3 for spesielle kundeforespørsler, ligger dessuten godt over dagens akseptnivå i det tyske bilmarkedet, avslutter talspersonen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer