Euro NCAP er kjent for å teste sikkerheten på bilene på det europeiske markedet. Nå har de imidlertid gått sammen med British Thatchcam Research og lansert en ny sikkerhetsvurdering for varebiler.
I første omgang er de 19 mest populære modellene, som utgjorde 98 prosent av salget i Europa, testet. Ikke én eneste fikk toppkarakter, mens hele fem ble klassifisert som «ikke anbefalt».
Renault, Nissan, Opel og Fiat står bak de fem bilene som har fått «stryk». Hele lista, med modellnavn, kan du se i egen faktaboksen rett nedenfor.
Euro NCAP-resultat for varebilene
Platina
-
Gull
Volkswagen Transporter T6: 65 %
Ford Transit: 63 %
Mercedes Vito: 61 %
Sølv
Ford Transit Custom: 58 %
Mercedes Sprinter: 52 %
Peugeot Expert: 44 %
Opel (Vauxhall) Vivaro: 42 %
Bronse
Citroën Dispatch/Jumpy: 37 %
Toyota Proace: 35 %
Peugeot Boxer: 33 %
Citroën Relay/Jumper: 32 %
Iveco Daily: 30 %
Fiat Ducato: 28 %
Ikke anbefalt
Renault Master: 16 %
Nissan NV400: 12 %
Renault Trafic: 11 %
Opel (Vauxhall) Movano: 7 %
Fiat Talento: 5 %
Tallet i parentes er poengsum (sikkerhets-assistanse). Over 80% tilsvarer «platina», 60-80% «gull», 40-60% «sølv», 20-40% «bronse», under 20 tilsvarer «ikke anbefalt».
Helt sist
På poengskalaen som rangerer fra 0 til 100 prosent er det Fiat Talento som ender helt sist. Den får strykscore på bare 5 prosent.
For å komme opp fra «ikke anbefalt» til «bronse» må poengsummen opp på 20 prosent. «Sølv» går fra 41 til 60 prosent, «gull» fra 61 til 80 prosent, mens «platina» gjelder for biler med sikkerhets-poengsum over 80 prosent.

Best ut kommer Volkswagens eneste testede varebil, Transporter, som er toseter-versjon av traveren Caravelle, med 65 prosent. Rett bak kommer Ford Transit (63%) og Mercedes Vito (61%).
Karakterene til de beste viser også at det foreløpig er milevis opp til platina-nivå på noen av varebilene.
Varebilsalget i Norge
# | Modell | Antall |
32. | Renault Trafic | 134 |
35. | Renault Master | 118 |
47. | Fiat Talento | 65 |
69. | Opel Movano | 26 |
80. | Nissan NV400 | 11 |
Tabellen viser posisjon i salget og antall nyregistrerte eksemplarer av de «ikke anbefalte» varebilene i testen i perioden januar til og med november 2020. Kilde: OFV
Mangler utstyr
Det er klart at dagens varebiler ligger etter personbilene når det kommer til sikkerheten - det viser seg at det spesielt gjelder aktive sikkerhetssystemer. Ofte blir det rett og slett spart på en del utstyr i denne modellklassen.
Ifølge Euro NCAP og Thatcham Research er det altså flere nye modeller som ikke engang oppfyller basisnormene for hva man kan forvente av moderne sikkerhet. Det har de kommet fram til etter å ha benyttet lignende testmetoder, som på personbilene - med fokus på kollisjonssikkerhet og aktive sikkerhetssystem.
Mest populære varebiler i Norge
# | Modell | Antall |
1. | VW Caddy | 3118 |
2. | VW Transporter | 3001 |
3. | Mercedes-Benz Vito | 1901 |
4. | Peugeot Partner | 1875 |
5. | Ford Connect | 1352 |
BESTSELGERE: Volkswagens varebiler har solgt klart mest i Norge det siste året. Antall registreringer strekker seg fra januar til og med november inneværende år. Kilde: OFV
I dag er det vanlig at nye biler er utstyrt med aktivt sikkerhetssystem som autobrems, filholderassistent, hastighetsbegrenser (adaptiv cruisekontroll) og beltepåminner. For å senke prisen er imidlertid dette sjelden ikke standard på varebilene.
Og du kan selv gå inn og lese selve testene her.
Dinside har for øvrig vært i kontakt med Fiat-importør FCA Norway for en kommentar, men ikke fått svar.