Mandag 30. desember åpner verdens lengste undersjøiske tunnel - den 14,3 kilometer lange Ryfylketunnelen. Etter at regjeringen stoppet nye fotoboks-anlegg, frykter flere for store ulykker.
Ryfylketunellen gir fergefri forbindelse mellom Stavanger og Ryfylke. Samtidig blir den verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel, med sine 291 meter under havet.
Åpningen burde være en gledens dag, men mange frykter at det kan skje alvorlige ulykker her.
Svært kritisk
Årsaken er at tunnelen blir uten gjennomsnitts-fartsmåling (streknings-ATK), slik som opprinnelig planlagt. Dinside vet at Statens vegvesen allerede hadde satt opp fotoboks-skiltene, men at de måtte ta dem ned igjen, etter at regjeringen tidligere i år sa nei til nye streknings-ATK anlegg. I tillegg sa de nei til å sette i drift fire nye anlegg som allerede var ferdig bygget.
Magnhild Meltveit Kleppa, tidligere samferdselsminister, fylkesmann i Rogaland og en av pådriverne bak Ryfast-forbindelsen, er svært kritisk til avgjørelsen om å åpne tunnelen uten streknings-ATK. Til Dinside sier hun at det er all grunn til å uroe seg over at det kan skje alvorlige ulykker i tunnelen og at vi ikke har noen ungdommer å miste.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger