NAF frykter for bilparken i Norge

Advarer om bilsalget

Salget av nye biler har sunket hvert år de siste årene. Naf er bekymret.

KRASJLANDER: Salget av nye biler synker for hvert år. Bare siden 2017 kan det ha falt med nærmere 20 prosent. Foto: Øystein B. Fossum
KRASJLANDER: Salget av nye biler synker for hvert år. Bare siden 2017 kan det ha falt med nærmere 20 prosent. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

2020 kommer til å bli et rekordår for nybilsalget, melder Naf. I negativ forstand.

Med færre enn 120 000 nyregistrerte biler til og med november i år, spår interesseorganisasjonen at nedgangen blir på nesten ti prosent fra fjoråret (142 000 totalt). Eller nærmere 20 prosent på tre år - relativt ekstremt.

For sammenliknet med 2018 (148 000) og 2017 (158 500) ser det enda verre ut - verre, om man mener det er dumt at det selges få biler. Salget har I hvert fall sunket hvert eneste år.

- Dårlig nybilsalg gir økt alder på en allerede gammel bilpark, forklarer senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf.

Bilsalget i Norge

År 2017 2018 2019 2020
Reg158 650147 929142 377119 787*

TREND: Nybilregistreringene i Norge har synker for hvert år. 2020 blir antallet rekordlavt. *2020 mangler naturligvis desember-tallene. Kilder: NAF/OFV

ACTIBUMP: Her ser du Norges aller første smarte fartsdump. Actibump er utviklet og testet i Sverige, hvor det allerede har vært i bruk i 10 år. Video: Linus Kristoffer Størbu Vis mer

Ikke corona?

Men det kan være flere årsaker til at nybilsalget daler i 2020. Sødal erkjenner at hovedforklaringen på salgstallene i år er pandemien vi er inne i.

- At bruktbilsalget er høyere enn vanlig tyder på at folk har vært mer forsiktige med bilkjøp. Det ser ut til at mange har valgt å kjøpe brukt nytt på grunn av corona-situasjonen, sier Sødal til Dinside.

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF
Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF Vis mer

- Mange har stått eller står på venteliste for biler som VW ID. 3, VW ID. 4 og Skoda Enyaq. Disse har vært forsinket. Tror dere ikke det også er noe av årsaken?

- Det kan også hende at forsinkelser på populære elbilmodeller kan ha påvirket salget.

- Burde folk ha kjøpt diesel- eller bensinbiler i stedet for å vente på disse elbilene?

- Vi mener folk må kjøpe den bilen de mener er riktig for dem. Om det er en elbil, bensin, diesel eller hybrid, må folk få bestemme selv.

Eldes for hvert år

Sødal viser til at den norske bilparken har blitt gradvis eldre for hvert år, siden årtusenskiftet. I 1999 var bilene i snitt 9,9 år gamle. I 2019 var de 10,7 år. Det er nesten ett år. Og trenden har ikke stoppet.

Naf mener nybilsalget vil ende på rundt 130 000 biler i 2020. Det utgjør en nedgang på mellom ni og ti prosent fra i fjor.

Nå oppfordrer Sødal politikerne til å tenke nytt om bilpolitikken.

- Vi gir to råd til politikerne. Det ene er å ikke øke bilavgiftene. Partiene forbereder seg på å innføre økte avgifter på både elbiler og bensin- og dieselbiler fra 2022. Det er ikke lurt om man er opptatt av å fornye bilparken, advarer kommunikasjonsrådgiveren.

For det andre mener Naf at tiden er moden for å se nærmere på vrakpanten.

- Vi trenger en fornyet vrakeordning, som mer målrettet tar ut eldre og trafikkfarlige biler fra trafikken. Det vil bidra til både bedre miljø, nyere bilpark og bedre trafikksikkerhet. Dessuten vil en ny vrakeordning sannsynligvis treffe distriktene godt, fordi vi ser at det er der alderen på bilparken er eldst, sier Sødal.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer