I forbindelse med vinterferie, hytteliv og skigåing, er Norges Automobil-Forbund (NAF) ute med en advarsel til elbilister:
– Pass på at du ikke laster mer på taket av elbilen enn det taket faktisk tåler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
For som Dinside også tidligere har skrevet om: Det er stor forskjell på hvor mye taklast elbilene kan ha - og noen av de mest populære elbilene er faktisk ikke godkjent for å ha last på taket i det hele tatt.
Da Dinside sjekket taklast-kapasiteten til norske elbiler i november 2020, fant vi at mer enn én av fire, 13 av 46, elbiler som enten var på markedet eller på vei i løpet av 2020, ikke var typegodkjent for ekstra last på taket.
Ingen taklast på bestselgere
NAF påpeker at selv om taklast på elbilene har blitt vanlig, er det to av de ti mest solgte elbilene i 2020 som ikke kan ha last på taket.
De to bilene som ikke kan ta taklast i det hele tatt er BMW i3 og Volkswagen ID.3.
NAF uttrykker at det er overraskende at Volkswagens nykommer ikke har denne muligheten.
– På forgjengeren e-Golf kan man ha 75 kilo på taket - like mye som større biler som Audi e-tron og Mercedes EQC. Så det er overraskende at ikke ID.3 er bygget for taklast, uttaler Sødal.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger