Elbil og last på taket

Advarer: Pass på hvor mye taklast elbilen tåler

Maks taklast for populære elbiler er nede i 35 kilo - eller ingenting.

HA MED DETTE I BILEN: I tillegg til å passe på taklasten, er det også endel ting det lønner seg å ha i bilen når du skal ut på langtur om vinteren. Video: Rune Nesheim Vis mer
Publisert

I forbindelse med vinterferie, hytteliv og skigåing, er Norges Automobil-Forbund (NAF) ute med en advarsel til elbilister:

– Pass på at du ikke laster mer på taket av elbilen enn det taket faktisk tåler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

For som Dinside også tidligere har skrevet om: Det er stor forskjell på hvor mye taklast elbilene kan ha - og noen av de mest populære elbilene er faktisk ikke godkjent for å ha last på taket i det hele tatt.

Da Dinside sjekket taklast-kapasiteten til norske elbiler i november 2020, fant vi at mer enn én av fire, 13 av 46, elbiler som enten var på markedet eller på vei i løpet av 2020, ikke var typegodkjent for ekstra last på taket.

Ingen taklast på bestselgere

NAF påpeker at selv om taklast på elbilene har blitt vanlig, er det to av de ti mest solgte elbilene i 2020 som ikke kan ha last på taket.

De to bilene som ikke kan ta taklast i det hele tatt er BMW i3 og Volkswagen ID.3.

NAF uttrykker at det er overraskende at Volkswagens nykommer ikke har denne muligheten.

– På forgjengeren e-Golf kan man ha 75 kilo på taket - like mye som større biler som Audi e-tron og Mercedes EQC. Så det er overraskende at ikke ID.3 er bygget for taklast, uttaler Sødal.

Som du kan se i denne tidligere oversikten på Dinside, kan mange av de mest solgte elbilene ta 75 kilo på taket - og det finnes også en del biler som kan frakte opptil 100 kilo på taket. Men storselgeren Leaf kan derimot kun ta 35 kilo taklast.

– Med så lav tillatt taklast er det fort gjort å gå over maksgrensen. Bare skistativ og takboks kan fort veie dette, og da har du ikke mulighet til å bruke takboksen som et ekstra bagasjerom, forklarer Sødal.

Citroën Berlingo, Kia e-Niro og Kia e-Soul er noen av bilene som kan ta opptil 100 kilo på taket.

Her kan du se hvilke elbiler som kan ta opptil 100 kilo på taket.

HJULBUEN: Vintervær kan føre til at hjulbuen fylles opp med snø og is. Naf har flere råd til deg som opplever at hjulbuen er full av is og snø. Video: Berit B. Njarga. Vis mer

Viktig å huske på når du pakker takboksen

NAF minner om at det er tre vektgrenser man må ha kontroll på, før man pakker takboksen og stikker til fjells:

  • Hvor mye vekt tåler taket?
  • Hvor mye vekt tåler takstativet som skiboksen er festet til?
  • Hvor mye vekt tåler selve takboksen?

– Det er den laveste av disse vektgrensene som styrer hvor mye bagasje du kan ha på taket. Selv om taket tåler 75 kilo, kan du ikke ha det på taket om takstativene bare tåler 50 kilo, minner Sødal om.

Husk også at vekta på takboksen og takstativet inngår i totalvekten for hvor mye last bilen kan ta på taket. Dersom skiboksen veier 30 kilo og takstativet fem, kan du pakke 40 kilo i boksen dersom maks lastevekt på taket er 75 kilo.

Tillatt taklast på de 10 mest solgte elbilene i 2020:

  • Audi e-tron: 75 kg
  • Tesla Model 3: 65 kg
  • VW ID.3: 0 kg
  • Nissan Leaf: 35 kg
  • Hyundai Kona: 80 kg
  • VW e-Golf: 75 kg
  • MG ZS: 75 kg
  • Mercedes-Benz EQC: 75 kg
  • Polestar 2: 75 kg
  • BMW i3: 0 kg

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer