En tidligere NAF-undersøkelse viser at 32 prosent minimum vasker bilen én gang i måneden i vinterhalvåret, mens nesten like mange svarer at de vasker bilen sjeldnere eller aldri.
Bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige mener bileierne bør vaske bilen oftere.
- I Norge strør vi med salt for å gjøre veiene trygge for trafikantene. Ulempen er at veisaltet fester seg i lakken, på understellet og i bremsene på bilene våre. Det kan føre til rust og skader, forteller Fleinsjø.

Slipper skrekk-bot
Han legger til at effekten kan forsterkes av at luften på vinterveiene er full av større og mindre partikler, som støvgrus som virvles opp av piggdekk. De kan forårsake sår i lakken som igjen «åpner» bilen for saltet og gir en uheldig virkning.
- Det er smart å gi bilen en skikkelig såpevask et par ganger i måneden. Bruk gjerne midler for avfetting og fjerning av partikler i tillegg. I det minste bør du spyle bilen med lunkent vann en gang i uka - i garasjen hjemme hvis du har tilgang til det, i en vaskehall eller selvvaskeanlegg. Da får du i hvert fall fjernet det verste, anbefaler Gjensidiges bilekspert.
Fleinsjø påpeker også at vasking av bilen sørger for at ryggesensorer og -kamera fungerer best mulig.
Vegvesenet er godt kjent med at salt er skadelig for både bilene og naturen.
- Slik sett er salting et nødvendig onde. Det må brukes riktig, det vil si på rett sted til rett tid. Og målet er å redusere den totale mengden. Bruken av salt økte mye i åra fram mot 2018, men nå saltes det mindre, sier Torstein Isaksen, seniorrådgiver i Statens vegvesen, til Gjensidige.