Bruktbilkjøp

Advarsel: Feilene som ruinerer deg

I løpet av høsten skal 200 000 brukte biler bytte eier. Som regel går det bra, men noen feil er så dyre at de gjør kraftige innhogg i lommeboka.

DYRE BRUKTBIL-FEIL: Noen dyre feil på brukte biler er vanskelig å avsløre. Dersom EGR-ventiler for eksempel er tett, kan det koste deg 20 000 kroner. Foto: Rune Korsvoll
DYRE BRUKTBIL-FEIL: Noen dyre feil på brukte biler er vanskelig å avsløre. Dersom EGR-ventiler for eksempel er tett, kan det koste deg 20 000 kroner. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Mens det selges rundt 150 000 nye biler i Norge hvert år, er det rundt 450 000 brukte som bytter eier. Er du på jakt etter en litt rimeligere bruktbil, må du ofte til små frittstående brukthandlere eller private. Det betyr at du bør sjekke nøye hvilken tilstand bilen er i. Spesielt gjelder dette når du handler privat. Da får du ingen garanti og bilens selges ofte «som den står».

Noen bruktbil-feller er dyrere enn andre. De fleste vet at de må sjekke med Brønnøysund-registrene at det ikke er heftelser på bilen. Eller sjekke på vegvsen.no kilometerstanden på bilen da den var inne til siste EU-kontroll.

Når det gjelder den tekniske tilstanden til bilen, er det ikke alltid like enkelt å forsikre seg om at alt er bra. At lakken er hel og fin, at lysene virker og at dekkene ikke er slitt kan alle sjekke. Om EGR-ventiler er i ferd med å tette seg, om fjærene foran er knekt, eller om registerreima er i ferd med å ryke, er vanskeligere å sjekke.

Vi har sett på fire feil som ofte går igjen på brukte biler og som kan bli svært dyre. Det er ting du kan gjøre for å finne ut av om dette er i orden.

EGR-ventiler

De fleste dieselbiler har nå en såkalt EGR-ventil. Den resirkulerer deler av eksosgassen, slik at en ekstra forbrenning skal gi lavest mulig utslipp av nitrogenoksid (NOx).

DYR VENTIL: Sånn ser den ut, ventiler som resirkulerer eksosgassen på dieselbiler og som kan bli tett av sot og gi deg en regning på 20 000 kroner. Foto: Rune Korsvoll
DYR VENTIL: Sånn ser den ut, ventiler som resirkulerer eksosgassen på dieselbiler og som kan bli tett av sot og gi deg en regning på 20 000 kroner. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Denne ventiler har imidlertid en tendens til å bli tett av sot. Noen verksteder mener de kan klare å rense ventilen for sot, men i de fleste tilfeller er det snakk om å bytte ventiler. Det er en ganske omfattende jobb og koster fort 15 000 – 20 000 kroner på et merkeverksted. Be om dokumentasjon på at denne er byttet.

På nyere biler er EGR-ventilen knyttet til bilens kjøleanlegg. Lekkasje av kjølevæske på den varme ventilen, har medført økt brannfare i flere bilmodeller. Blant annet har BMW og Mercedes hatt en rekke tilbakekallinger på grunn av dette. Feil på ventilen vil tenne en varsellampe på instrumentpanelet.

Fjærbrudd

På litt elder bruktbiler er det ikke uvanlig at skrufjærene foran knekker. Det som skjer er at det samler seg salt, vann og skitt i skålene som fjærene ligger i, noe som igjen skaper rust. Når du kjører i ei dump eller over ei fartshump, gir det en såpass kraftig belastning på fjæra at den knekker.

KNEKKER: At skrufjærene foran på bilen knekker, er blitt ganske vanlig. Det er skjer ofte på grunn av rust fra salt , skitt og vann som samler seg i skåla fjærene ligger i. Foto: Rune Korsvoll
KNEKKER: At skrufjærene foran på bilen knekker, er blitt ganske vanlig. Det er skjer ofte på grunn av rust fra salt , skitt og vann som samler seg i skåla fjærene ligger i. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Det er som regel bare en liten bit som knekker av, så dette er vanskelig å oppdage. Du kan få en indikasjon dersom ett av dekkene foran har uvanlig slitasje.

Fjærbrudd bli avslørt på EU-kontrollen, og du blir anbefalt å bytte begge fjærene. Prisen kommer fort opp i 10 000 kroner.

Rustne bremser

Rustne bremser er blitt den vanligste feilen bilen ryker på i EU-kontrollen. Spesielt bremsene bak er utsatt. Ofte får du beskjed om at både bremseskiver, bremseklosser og kalippere som klemmer klossen mot skivene må skiftes. I så fall snakker vi fort om en reparasjon på 10 000 – 15 000 kroner. Et det bare snakk om å bytte skiver og klosser, kan det hende du slipper unna med 5 000 – 6 000 kroner.

BREMSERUST: Rust på bremsene bak er den vanligste feilen biler ryker på i EU-kontrollen. Dette er synlig gjennom felgen og du sjekker det selv før du kjøper bilen. Foto: Rune Korsvoll
BREMSERUST: Rust på bremsene bak er den vanligste feilen biler ryker på i EU-kontrollen. Dette er synlig gjennom felgen og du sjekker det selv før du kjøper bilen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Også her har saltet på veien en medvirkende årsak. Siden en stor del av bremsekraften er på hjulene foran, er bremsene bak ofte lite brukt under normal kjøring. Resultatet er at vann, salg og skitt blir liggende og skape rust på skivene og gjør at de små stemplene i kalipperne ruster fast. En litt kraftigere oppbremsing fra tid til annen forhindre at dette skjer. Bremseskivene er synlige gjennom felger, så dette er en feil du enkelt kan oppdage.

Registerreima

Mange biler har ei registerreim av gummi, eller tannreim som den også kalles, som driver kamaksel og ventiler i motoren. Den sørger enkelt forklart for at ventilene i motoren ikke åpner seg og går ned i brenn-kammeret, samtidig som stempelet går opp.

MOTORHAVARI: Når registerreima ryker, betyr det ofte motorhavari. Foto: Colourbox
MOTORHAVARI: Når registerreima ryker, betyr det ofte motorhavari. Foto: Colourbox Vis mer

Dersom reima ryker og det skjer, blir det krasj og store skader på motoren. Det kan bli totalhavari, eller reparasjoner for 30 000-40 000 kroner.

For å unngå reimbrudd, skal den byttes på bestemte intervaller – ofte rundt 100 000 - 120.000 kilometer. Når du kjøper en brukt bil, må du be om dokumentasjon på at dette er gjort. Jobben koster vanligvis fra 5.000 til 10.000 kroner. En del biler har registerkjede som normalt normalt ikke skal byttes.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer