Skal redde liv

Airbag for el-sparkesykkel

I fjor sommer ble det registrert fem alvorlige skader på el-sparkesykkel hver dag bare i Oslo. Nå utvikler et svensk selskap en kollisjonspute for slike sykler.

FÅ BRUKER HJELM: El-sparkesyklene er kommet for å bli. Nå utvikler svenske Autoliv en kollisjonspute som skal redusere alvorlige skader for alle som ikke bruker hjelm. Foto: Autoliv
FÅ BRUKER HJELM: El-sparkesyklene er kommet for å bli. Nå utvikler svenske Autoliv en kollisjonspute som skal redusere alvorlige skader for alle som ikke bruker hjelm. Foto: Autoliv Vis mer
Publisert

På svært kort tid er el-sparkesykler blitt et svært populært framkomstmiddel i de store byene. Svært få brukere har hjelm. Fra 1. april til og med 31. oktober i fjor ble det blitt registrert alvorlige 661 skader på brukere av elektrisk sparkesykkel bare i hovedstaden, ifølge en rapport fra Oslo Universitetssykehus. Toppfarten på syklene er vanligvis 20 km/t, men dette er mer enn nok til å forårsake alvorlige skader, ikke minst i kollisjon med en bil.

Montert i styret

Nå er svenske Autoliv, som er ett av verdens fremste selskaper innen utvikling og produksjon av sikkerhetssystemer for biler, i gang med å lage en kollisjonspute som monteres i fronten på el-sparkesykler. Puten blåses opp mot førerens hode på noen millisekunder i startfasen av en kollisjon og skal redusere skader på hode og bryst når syklisten kolliderer med en bil.

Nylig ble de første kollisjonstestene med puten gjennomført. De foreløpige resultatene viser, ifølge Autoliv, at puten reduserer skadene på el-sparkesyklistens hode og bryst betydelig.

Sparer liv

- Fortsatt er det altfor mange som skades på våre gater og veier. Måten å transportere seg på endres nå raskt, derfor forsker Autoliv på nye måter å sikre brukerne av blant annet el-sparkesykler. De første testene med kollisjonsputen viser at sikkerhetssystemet vil kunne spare liv og alvorlige skader for dem som bruker denne nye måten å transportere seg selv på, sier Cecilia Sunnevång, som leder forskningsavdelingen til Autoliv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer