Skal redde liv

Airbag for el-sparkesykkel

I fjor sommer ble det registrert fem alvorlige skader på el-sparkesykkel hver dag bare i Oslo. Nå utvikler et svensk selskap en kollisjonspute for slike sykler.

FÅ BRUKER HJELM: El-sparkesyklene er kommet for å bli. Nå utvikler svenske Autoliv en kollisjonspute som skal redusere alvorlige skader for alle som ikke bruker hjelm. Foto: Autoliv
FÅ BRUKER HJELM: El-sparkesyklene er kommet for å bli. Nå utvikler svenske Autoliv en kollisjonspute som skal redusere alvorlige skader for alle som ikke bruker hjelm. Foto: Autoliv Vis mer
Publisert

På svært kort tid er el-sparkesykler blitt et svært populært framkomstmiddel i de store byene. Svært få brukere har hjelm. Fra 1. april til og med 31. oktober i fjor ble det blitt registrert alvorlige 661 skader på brukere av elektrisk sparkesykkel bare i hovedstaden, ifølge en rapport fra Oslo Universitetssykehus. Toppfarten på syklene er vanligvis 20 km/t, men dette er mer enn nok til å forårsake alvorlige skader, ikke minst i kollisjon med en bil.

Montert i styret

Nå er svenske Autoliv, som er ett av verdens fremste selskaper innen utvikling og produksjon av sikkerhetssystemer for biler, i gang med å lage en kollisjonspute som monteres i fronten på el-sparkesykler. Puten blåses opp mot førerens hode på noen millisekunder i startfasen av en kollisjon og skal redusere skader på hode og bryst når syklisten kolliderer med en bil.

Nylig ble de første kollisjonstestene med puten gjennomført. De foreløpige resultatene viser, ifølge Autoliv, at puten reduserer skadene på el-sparkesyklistens hode og bryst betydelig.

FOR FOTGJENGERE: Autoliv har tidligere utviklet denne utvendige kollisjonspusten som skal beskytte fotgjengere og syklister som blir påkjørt. Foto: Autoliv
FOR FOTGJENGERE: Autoliv har tidligere utviklet denne utvendige kollisjonspusten som skal beskytte fotgjengere og syklister som blir påkjørt. Foto: Autoliv Vis mer

Sparer liv

- Fortsatt er det altfor mange som skades på våre gater og veier. Måten å transportere seg på endres nå raskt, derfor forsker Autoliv på nye måter å sikre brukerne av blant annet el-sparkesykler. De første testene med kollisjonsputen viser at sikkerhetssystemet vil kunne spare liv og alvorlige skader for dem som bruker denne nye måten å transportere seg selv på, sier Cecilia Sunnevång, som leder forskningsavdelingen til Autoliv.

Hun forklarer at dersom det oppstår en kollisjon mellom en el-sparkesykkel og et kjøretøy, vil denne kollisjonsputen redusere belastningene både på hodet og andre deler av kroppen til føreren.

Airbag for fotgjengere

Autoliv har tidligere utviklet en kollisjonspute som sitter i bakkanten av panseret på biler. Denne kollisjonsputen på utsiden av bilen, blåses opp og beskytter hodet til en fotgjenger eller en syklist som blir påkjørt.

Så langt er utviklingen og testingen av kollisjonsputen for el-sparkesykler utført av Autoliv. Meningen er at den videre utviklingen skal skje i samarbeid med partnere som produserer slike sykler.

The roads and sidewalks in the world’s cities are shared by pedestrians, cars and bicycles, and more recently new micromobility means of transportation such as electric scooters/e-scooters. As the number of e-scooters rapidly grows in many cities so does the need to develop safety systems for those using them. “In a world where there are still too many casualties in the transport system, and when society is evolving rapidly to new ways of mobility, Autoliv is researching new solutions to make the journey safer to anyone’s destination. This first e-scooter test is a good example of the commitment of Autoliv to save more lives, exploring new solutions for one of the new ways of mobility,” says Jordi Lombarte, Autoliv CTO. “In the unfortunate event where a collision occurs between an e-scooter and a vehicle, the tested airbag solution will reduce the collision force to the head and other parts of the body. The ambition to develop an airbag for e-scooters underlines Autoliv´s strategy to expand beyond occupant safety for light vehicles to safety for mobility and society,” says Cecilia Sunnevång, Autoliv Vice President of Research. The tested concept airbag for e-scooters will complement the Pedestrian Protection Airbag, PPA, previously introduced by Autoliv. Whereas the airbag for e-scooters is mounted on the e-scooter, the PPA is mounted on a vehicle and deploys along the A-pillar/windshield area. This makes it the only airbag to deploy on the outside of a vehicle. Working together, the two airbags offer increased protection for drivers of e-scooters specifically in the case of a head-to-head collision with a vehicle. Moreover, additional safety solutions within the area of micromobility are currently being evaluated. One example is the integration of e-scooter driving behavior in the Autoliv Safety Score application. The result of these different efforts is a more comprehensive holistic approach to increase safety in an increasingly micromobile society. The initial development and subsequent first crash test of the airbag for e-scooters has been done by Autoliv. The ambition is however that the continued work with the airbag will be conducted in close cooperation with partners. Vis mer

Nøyaktig når kollisjonsputen vil bli satt i produksjon, vet Autoliv ikke ennå.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer