Kollisjonsputen kalles Aircamp, og kommer fra den Sør-Koreanske bilrekvisitaprodusenten Dae-A Intra Co., Ltd. Importøren til Skandinavia er selskapet Newlock as i Fredrikstad. Bedriften markedsfører sine produkter med henvisning til Martin Schanche, som sier at det oser kvalitet lang vei. Schanche er for øvrig hovedaksjonær og styreformann i Newlock.
Først avslått
Newlock forsøkte første gang å få kollisjonsputen godkjent i september 1997, men søknaden ble avslått av Vegdirektoratet. Et nytt framstøt i november samme år resulterte i at Newlock fikk tillatelse til å selge Aircamp i Norge på visse vilkår og inntil videre.
Innvendingene
Hovedinnvendingene fra Vegdirektoratet da de avslo søknaden i september 1997 var at Aircamp er en utvekst som plasseres på rattet, og dermed kan virke forstyrrende for føreren, i tillegg til at det er en viss fare for at klær og lignende kan hektes fast til rattet. Et annet argument mot kollisjonsputen var at om airbagen ikke utløser da den skulle, så ville airbag-boksen på rattet sannsynligvis være farligere å bli slynget mot enn rattet slik det originalt var.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger