Trådløs elbil-lading

Aldri sett i Norge før

Nå har den aller første trådløse elbilladeren dukket opp i hovedstaden.

LADER TRÅDLØS: Jaguar I-Pace utstyrt med ladeplate på undersiden kan lade trådløst i Oslo. Foto: Momentum Dynamics
LADER TRÅDLØS: Jaguar I-Pace utstyrt med ladeplate på undersiden kan lade trådløst i Oslo. Foto: Momentum Dynamics Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du vært litt rundt Vika i Oslo har du kanskje lagt merke til noen blå felter på bakken ved taxiholdeplassen.

Her testes nemlig den første trådløse ladeløsningen for elbiler i Norge. I førsteomgang gjelder det kun for drosjer - nærmere bestemt taxier av typen Jaguar I-Pace.

Som en del av prosjektet skal det leveres 25 Jaguar I-Pace til 15 millioner kroner, skrev Finansavisen i fjor (krever innlogging). Oslo kommune har på sin side investert 8,4 millioner kroner.

Lader trådløst via induksjon

Morgan Lind, sjefsoperatør i Recharge Infra, forteller til Dinside at ladingen starter automatisk uten at sjåføren behøver å foreta seg noe.

– Både start og stopp foregår helt sømløst, og det er ingen kontakt som skal plugges i, og heller ingen form for autentisering. Taxiene med induksjonsteknologi er utstyr med en tilsvarende plate under bilen som det som befinner seg i bakken. Denne platen og de tilhørende komponentene installert i bilen tar imot den høyfrekvente vekselstrømmen via elektromagnetisk induksjon og likeretter denne før den går inn i batteriet, forklarer han.

Elbilene vil lade trådløst med over 50 kW - som ikke er imponerende raskt - men Lind forteller at systemet er modulært og kan settes opp til å overføre mer enn 500 kW. For øyeblikket er det kun I-Pace-bilene som er med i prosjektet som vil kunne lade trådløst.

Morgan Lind er chief operating officer i Recharge Infra, tidligere kjent som Fortum Charge & Drive. Foto: Recharge Infra
Morgan Lind er chief operating officer i Recharge Infra, tidligere kjent som Fortum Charge & Drive. Foto: Recharge Infra Vis mer

– Alt er integrert med batteristyringssystemet og datakommunikasjonsbussen i Jaguar I-Pace, og bilen oppfatter ladeøkten på samme måte ved tradisjonell hurtiglading med CCS2-kontakten. Det er kun I-Pace-modeller som deltar i prosjektet som vil kunne lade trådløst her, sier Lind videre.

TEST: Elbilen til Honda er inspirert av en 70-talls Honda Civic. Manges tanker går nok også til en tidlig generasjon av bestselgeren Volkswagen Golf eller andre europeiske kombikupeer fra 70/80-tallet. Video/Reorter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

Tilgjengelig for folk flest?

Når det gjelder bruk i regnvær og om vinteren, forklarer Lind at det er uproblematisk og at induksjonsladingen også fungerer med vann eller snø over platene.

– Hvor langt unna er trådløs ladeteknologi for privathusholdninger og hjemmelading?

– Utstyr for å kunne lade trådløst hjemme med opptil 11 kW finnes kommersielt tilgjengelig, men det har foreløpig ikke vært stor interesse hos verken bilprodusentene eller bilistene. Utstyret er fremdeles kostbart, og det er nok begrenset hvor mye markedet er villig til å betale for å slippe den relativt raske og enkle jobben med å sette i ladekabelen hjemme, forteller sjefsopperatøren.

Ettersom løsningen krever at elbilen får montert en ladeplate på undersiden, er det heller ikke for hvem som helst.

Ønsker enklere lademuligheter

Selve bakgrunnen for prosjektet var å få fart på taxinæringens adopsjon av helelektriske kjøretøy.

– Fra før hadde Recharge noen ladere utplassert øremerket taxier, men de ble ikke benyttet i særlig grad. Da Recharge snakket med taxisjåførene var tilbakemeldingen at det å lade bilen innførte et element som deres hverdag med forbrenningsmotor ikke inneholdt. Nemlig det å først kjøre til en spesifikk lokasjon for å finne en lader, og deretter «låse fast» kjøretøyet, og på sett og vis miste litt frihetsfølelse om det skulle melde seg et oppdrag, skriver han i en e-post.

Samarbeidet består av Oslo kommune, Recharge Infra (tidligere kjent som Fortum), Momentum Dynamics og Jaguar Land Rover.

I førsteomgang testes de trådløse elbilladerne på Vika i Oslo, men planen er å utvide ytterligere til Skøyen, Stovner og Oslo sentralstasjon, avslører Lind.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer