Alfa 159 stasjonsvogn

Alfa er fint å se på, det er det ingen tvil om. Våre siste møter med 159 har også vært gode kjøreopplevelser. Nå kommer stasjonsvognen 159 Sportwagon.

Publisert
Sist oppdatert

I sommer prøvekjørte vi 159 for første gang, og den var et stort løft i forhold til 156. Det vi ikke likte med 156 er borte og det vi hadde sansen for er igjen. Siden stasjonsvognmarkedet er cirka 3,5 ganger så stort som sedanmarkedet har vi også ventet på Sportwagon.

Sportwagon er i hovedsak veldig lik 159 sedan, men har selvsagt mye større plass i bagasjerommet. Volumet er ikke oppgitt, men bilen er 4,66 meter lang og med utgangspunkt i det skulle plassen bli bedre enn i for eksempel BMW 3-serie stasjonsvogn som kun er 4,48 meter lang. Mer om 159 finner du på lenken i bunnen av denne saken.

Motorer

Motorutvalget blir omfattende og hele seks motorer blir tilgjengelig. Med bensindrift kan man velge 160, 185 eller 260 hestekrefter. De to minste motorene er firesylindrete og den største er en V6-er som også blir levert med firehjulsdriften Q4. Dette er en vellykket firehjulsdrift med mer dreiemoment på bakhjulene enn foran. Det gjør at den kraftigste 159 Sportwagon ikke bare tar seg bedre frem, men også blir morsommere å kjøre. Den leveres også med tre dieselmotorer med effektene 120, 150 eller 200 hestekrefter. De to minste er 1,9-liters firesylindrete motorer med henholdsvis 8 og 16 ventiler i topplokket. Den største er en femsylindret motor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer