Alfa MiTo prøvekjørt

Vi dro til Milano uten spesielle forventninger - og ble ikke skuffet.

Publisert
Sist oppdatert

MONZA (DinSide Motor): Alfa Romeo viste verden hvilken vei de ser for seg inn i design-fremtiden da de lanserte supersportsbilen 8C Competizione, som ble vist første gang i 2003 men først kom i produksjon i 2007.

Mer tradisjon

Stil og formspråk er mer forankret i Alfas tradisjonsrike fortid og mindre "strengt" og aggressivt enn det man kan se i de meget stilsikre modellene 159, Brera og Spider. Uttrykket er mildere, mer "vennlig". Det er denne stilen som er blitt overført til den nyeste kreasjonen fra Alfa Romeo, MiTo.

Vi anser det ikke som vår oppgave å fortelle dere om bilen ser bra ut eller ikke - bildematerialet burde gi den våkne leser grunnlag for å gjøre seg opp sin egen mening. For øvrig er MiTo bygget på Fiats småbilplattform som deles av Fiat Grande Punto (og Opel Corsa). Dimensjonene er altså "sub-kompakte"; bilen er 406 centimeter lang, 172 centimeter bred og 144 centimeter høy.

Milano og Torino

MiTo har fått sitt navn som en hyllest til de to byene som deler på oppgavene rundt Alfa Romeos produktutvikling og produksjon, nemlig Milano og Torino. Konsept og design er naturlig hjemmehørende i førstnevnte, mens Torino er ansvarlig for det industrielle.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer