Alfa Romeo, det ærverdige gamle italienske bilmerket, var i ferd med å gå gradvis i glemmeboken da det ble reddet i siste liten av det designmessige mesterstykket Alfa 156 i 1997. Den ble valgt til årets bil for 1998. Utstyrt med troverdige motoriseringer, tilgjengelig også i en stasjonsvogn-utgave hvor form dominerer funksjon, og flankert etterhvert av en like vellykket kompaktbil, Alfa 147 og en kupéversjon (Alfa GT), kan 156 i dag avslutte sin karrière med hodet høyt. Her kommer Alfa 159!
Peneste sedan?
Alfa 159s design er resultatet av et samarbeid mellom Giorgietto Giugiaro og Alfa Romeo Styling Centre. Oppgaven var svært krevende: å gjenta den designmessige suksessen fra forgjengeren. Bilen virker muskuløs men stilren, med noe tilbakeholdent aggressivt; som et sammenkrøpet kattedyr fra jungelen... Den karakteristiske Alfa Romeo-grillen sitter lavt og er flankert av tre runde lykter på hver side samt tåkelys i nedre parti av grillen.
Dimensjonene har fulgt tendensen i mellomklassesegmentet: 159 er klart større enn 156 med en lengde på 4.660 mm. Til sammenligning er en Jaguar X-type kun én centimeter lengre. Videre måler Alfa 159 1.828 mm i bredden og 1.417 mm i høyden, noe som gjør den relativt lav i forhold til bredden og gir et inntrykk av lavt tyngdepunkt som lover stabilitet på veien. Det skal dermed være bedre plass både i kupéen og i bagasjerommet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger