8C ble vist som konseptbil på messa i Frankfurt i 2003 og i 2007 ble produksjonsbilen vist. Da bilen ble lagt ut for salg forsvant de 500 bilene fort, men nå er det mulig å få tak i bruktbiler. På mobile.de ligger det ikke mindre enn 35 stykker, mange av dem knapt kjørt.
Alfa Romeo i Norge har ikke tatt i denne bilen, og det er andre importører som har sikret seg denne bilen til Norge. Vi måtte få hjelp av Ferdinand Motor i Bergen for å få hånden på en.
Hyllest
Alfa Romeo har en lang historie og det er arven etter motorsport på 30-, 40- og 50-tallet som hedres med dette navnet. Dette er for litt interesserte, men 8C er merket som Vittorio Jano brukte på sine åttesylindrete motor på både racing- og gatebiler på 30- og 40-tallet. Navnet Competizione er en hyllest til 6C 2500 Competizione som Fangio og Zanardi kjørte i Mille Miglia i 1950. De vant ikke i 1950. Siste seier var i 1947, men Alfa Romeo vant en rekke ganger før krigen. Competizione er med andre ord ikke et nytt og oppdiktet navn.
V8-musikk
8C er utstyrt med en lekker V8-motor med 4,7 liter slagvolum. Motoren yter 450 hestekrefter ved 7.000 omdreininger og 470 newtonmeter ved 4.750 omdreininger i minuttet. Motoren har variable ventiltider på inntaksiden, og dette er med på å gjøre at 80 prosent av dreiemomentet er tilgjengelig fra lave 2.000 omdreininger. 0 til 100 går unna på 4,2 sekunder og toppfarten er 293 kilometer i timen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger