Alkohol på tanken

I NECAR 5 bruker Mercedes-Benz metanol som bærer for hydrogenet som må til for å utvikle elektrisitet i en brenselscelle. Resultatet er ikke bare miljøvennlig, det er også klart for produksjon.

Publisert

I 2004 regner Mercedes-Benz med at de første brenselscellebilene blir levert til kundene. Og vi betviler det ikke.

Et varerom fullt av brenselsceller

For bare se på hva som har skjedd siden Mercedes-Benz viste sin første brenselscellebil i 1994, NECAR 1. Bilen som var basert på en kassebil, MB100, hadde to sitteplasser - og et varerom fullt av brenselsceller, tanker og rør. All plass ble brukt til å frakte med seg det som skal bringe bilen fremover.

NECAR 5, det foreløpig siste medlemmet av NECAR-familien, er bygd på basis av en Mercedes-Benz A-klasse - og har like mye plass.

Alkoholisert NECAR

Forskjellen på de to bilene er ikke bare teknologiske fremskritt. For selv i dag byr det på problemer å lagre ren hydrogen, enten du lagrer det i gassform eller flytende ved minus 253 grader celcius. Og det er akkurat her den største forskjellen mellom de to bilene er. NECAR 1 brukte nemlig hydrogen i gassform til fremdrift, mens NECAR 5 bruker metanol.Og fordelene er mange, ikke bare fordi metanol er lettere både å lagre og å fylle - men også fordi metanol kan utvinnes fra fornybare energikilder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer