På sine nyere biler har Skoda klistret bokstavene sine utover hele hekken:
Š-K-O-D-A! Dette vitner om at det gamle østeuropeiske bilmerket har fått selvtillit.
Det har de grunn til. Det har blitt stuerent å kjøre rundt i Skoda. Og siden Volkswagen-gruppen kjøpte dem i år 2000, har bilene bare blitt bedre. I dag sees det likevel på som tyskernes «billigmerke», bak «premiummerket» Audi og «folkebilene» til Volkswagen.
Ny test-serie
Med denne artikkelen starter Dinside en ny serie biltester, med familieperspektiv.
- Hvor bra er bilen tilpasset småbarnsfamilier, med ett eller flere barn?
- Hvor praktisk er bilen
- Er dette et godt kjøp?
Her kommer vi til å teste de mest populære familiebilene på det norske markedet i dag. Derfor blir det stort sett stasjonsvogner og SUV-er, men gjerne både fossildrevne, elektriske og hybriddrevne biler.
Spørsmålet er bare om Skoda ikke er mer enn bra nok i 2020. Vi har tatt en nærmere titt på hybridversjonen av Skoda Superb, i stasjonsvognutgave.
God plass
På godt og vondt er dette ingen SUV. I dag er det mange nordmenn som trakter etter en høyrest bil, med enkel inn- og utlast - samt inn- og utstigning. På den annen side er det vanskelig for en SUV å konkurrere med plass for penger-verdien til en stasjonsvogn.
Man kan ikke komme utenom å nevne plassen i Skoda Superb. I bagasjerommet, på 510 liter, får du god plass til barnevogn og ytterligere bagasje.
Det er dessuten plass til to barnevogner, om den ene legges på siden. Behovet for dette er nok uansett lite, da de fleste heller ville hatt en tvilling-vogn til disposisjon i flerbarns-tilfeller.
Å løfte vogna inn og ut er også en enkel øvelse, takket være lav lastehøyde:
Inn og ut med unge og vogn
Med den smarte 40/20/40-delingen av baksetene, er det enkelt å legge ned dem som ikke er i bruk, for å frigjøre plass til mer bagasjeplass. Høyeste utstyrsnivå inkluderer en knapp for hjelp til nedfelling av setene, mens denne koster 900 kroner for de andre. Med alle setene nede rommer det totale lasterommet 1800 liter.
For deg som har flere barneseter, er det verdt å merke seg at det kan bli litt trangt i midtsetet for en voksen, som kanskje kunne tenke seg å sitte mellom for å underholde den minste poden.
Isofix
Begge de to største plassene har Isofix-fester. Disse er tilstoppet med en plastbit man kan ta ut for å ta dem i bruk. Det er kanskje ikke estetisk vakkert, men praktisk.
Ellers er romfølelsen stor. Undertegnede, som er 184 centimeter lang, har veldig god plass i baksetet (bak seg selv). Med panoramatak (ekstrautstyr; 12.700 kr) virker dessuten rommet enda større - også for de som sitter framme.
Bagasjerommet
Utstyr og smarte løsninger
I tillegg til Isofix-fester, som er «et must» i en familiebil, tilbyr Skoda flere smarte løsninger i Superb iV. Blant annet kan du få koppholdere, setevarme og aircondition i kupeen bak, mens solskjermer dras opp fra døra. Man kan til og med få isskrape og forstørrelsesglass i bensinlokket, mens vi finner en paraply i døra på vår bil.
Isolert sett er nødvendigvis ikke dette verdt veldig mye penger, og mye kan mange enkelt klare seg uten. En solskjerm kan man jo enkelt feste med sugekopper selv, men dette er ekstra praktisk og gir mer følelse av luksus.
Én ting som derimot irriterte oss var den elektriske åpningen og lukkingen av vinduene. Her gikk tre av fire vinduer opp og ned av seg selv, ved ett enkelt trykk. Men der det oppleves som viktigst - på førersiden - måtte vi holde knappen nede for å gjøre dette. Det er for eksempel tungvindt når man skal kjøpe hamburger i luka på McDonalds ...
Importøren opplyser imidlertid om at også førervinduet skal kunne gå opp og ned av seg selv, men at vår testbil hadde mistet referansepunktene etter mye bruk. Funksjonen skal resettes ved å ta ruta helt ned, så helt opp igjen. Dette rakk ikke vi å teste ut.
Interiør
Kjøreinntrykk
Men vi må selvfølgelig også si noe om kjøreinntrykket. Vår ladbare hybrid, Skoda Superb iV PHEV, har en totaleffekt på 214 hestekrefter. Det oppleves som nok, men ikke mer enn det.
Vi får på alle måter en behagelig reise - både gjennom trange Oslo-gater og på E6.
På vår 20 mil lange testtur, i null varmegrader, greide den ladbare hybriden bare 41 kilometer på ren strøm, noe som er skuffende med tanke på de opptil 57 som er lovet. Det samlede bensinforbruket havnet likevel på hyggelige 0,44 liter på mila. Det er lavt for en så stor bensinbil!
Det eneste lille vi kan ta bilen på er at den kanskje kunne ha reagert bittelitt raskere når vi skal foreta en forbikjøring eller må kaste oss raskt inn i en travel rundkjøring. Når den da tar av fra stillestående, har den dessuten lett for å spinne.
Eksteriør
Mye familiebil for pengene
Så hva kan vi konkludere med? Jo, Skoda leverer så det holder. Plass, komfort, smarte løsninger, you name it! Det er ikke veldig mye som skiller vår topputstyrte Skoda Superb iV PHEV-stasjonsvogn fra konsernets mer anerkjente VW Passat (GTE-prisene starter på 493.800 kr) - eller til og med Audi A6 (ingen ladbar hybrid ennå).

Men vi har til slutt måtte betale en del for å komme til vår bil. Prisen starter på 411.000 kroner, inkludert frakt og levering i Oslo, for «Ambition» (laveste utstyrnivå). Med «Laurin & Klement» må man ut med ytterligere 60.000 (470.900 kr). Vår testbil har ytterligere tillegg, som gjør at prisen til slutt havner på 505.400 kroner, inkludert frakt og levering.
Skal du se etter andre biler med minst tilsvarende bagasjeromsplass, er Nissan X-Trail og Peugeot 5008 to SUV-er med priser som starter under 400.000 kroner.
Testresultat
Skoda Superb iV PHEV
Bra kvalitetsfølelse og motor
Veldig god plass
Store hull til Isofix
Mye utstyr
Bilen kunne reagert litt raskere ved akselerasjon
Rekker kortere på strøm enn lovet
Trangt for forelder mellom to barnestoler i baksetene
Superb er som nevnt ingen SUV, på godt og vondt. Det ville vært enda mer behagelig å feste barnet i stolen i en mer høyrest bil. Men her får du på den annen side mye plass for pengene. Tilsvarende plass i en SUV hadde kostet mye, mye mer.
Vår opplevelse er så bra at vi trygt vil anbefale dette kjøpet. Men kost gjerne på litt ekstra, for komfort, opplevelse og videresalgets skyld. Tsjekkerne har absolutt all grunn til å være stolte av navnet sitt.
Skoda Superb iV PHEV STV
Bensinmotor | R4, 16V, bensin Turbo |
Girkasse | 6-trinns DSG forhulstrekk |
Slagvolum: | 1395 ccm |
Effekt - o/min : | 156 hk / 5000-6000 |
Dreiemoment - o/min: | 250 Nm / 1550-3500 |
Elmotor foran: | 116 hk |
Batteri: | Litium-Ion 13 kWt |
Systemeffekt | 218 hk /400 Nm |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 7,8 sek |
Toppfart: | 224 km/t |
Forbruk (WLTP): | 0,11-0,19 l/mil |
CO2-utslipp (WLTP): | 25-42 g/km |
Tankvolum: | 50 liter |
Mål (l/b/h): | 486/186/148 cm |
Akselavstand: | 284 cm |
Bakkeklaring | 13,8 cm |
Dekkdimensjon: | 235/45/R18 |
Bagasjerom: | 510/1800 liter |
Egenvekt: | 1677 kg |
Hengervekt: | 1600 kg |
Pris fra: | 411.000 kr. |
Pris fra (Laurin & Klement): | 470.800 kr. |
Pris testbil: | 505.400 kr. |
