Alltid Sommer i København

Er du interessert i bil og har tenkt deg til København, anbefaler vi sterkt et besøk her.

TIDLIG VOLVO: Sommer, som lenge var Volvoforhandler, har denne PV60 fra 1946 i sin samling. Det var en stor og robust bil som ble bygget i litt over 3.000 eksemplarer fra 1942 til 1950. Foto: Knut Moberg
TIDLIG VOLVO: Sommer, som lenge var Volvoforhandler, har denne PV60 fra 1946 i sin samling. Det var en stor og robust bil som ble bygget i litt over 3.000 eksemplarer fra 1942 til 1950. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En Volvo står ved en vegg i lokalet. Den er hvit, og det er noe kjent med den. Men det er verken en 740 eller en 760 - den har bare to dører. Da husker vi det: Bertones 760-baserte luksuskupé, 780.

Men dette er enda mer spesielt. Bilen er nemlig ikke en av de vel 8.000 som ble serieprodusert. Det viser seg å være den eneste overlevende prototypen - et unikt eksemplar som overlevde skrotingen av hele førproduksjonen av 780.

Hvor finner man så noe slikt?

Sommer

Kjører man fra København nordover mot Helsingør, kommer man til et lite sted som heter Nærum, som i praksis er en forstad til København. Her ligger bilsamlingen til Ole Sommer - som har fått navnet Sommer's Automobile Museum.

Den har siden 2004 ligget i en dedikert bygning og også den danske veteranbilforeningen har sitt tilholdssted her.

Spennende historie

Claus Frausing er historisk bilskribent og fotograf. Her viser han sitt siste verk om et av de mest sentrale bilmerkene i Sommer-samlingen. Foto: Knut Moberg
Claus Frausing er historisk bilskribent og fotograf. Her viser han sitt siste verk om et av de mest sentrale bilmerkene i Sommer-samlingen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Vår kollega, den kjente spesialisten på klassiske biler, journalist og skribent Ivar Engerud, har et imponerende kontaktnett og kunne presentere oss for sin kollega Claus Frausing, som også er bilhistorisk skribent og fotograf, og som kjenner Sommer og hans samling meget godt.

Frausing ga oss en privat omvisning i den eksklusive samlingen, med anekdoter og bakgrunnshistorier til en rekke av de meget spesielle bilene som står i museumsbygningen.

Bak hver av bilene finnes nemlig en spennende historie, om mennesker, deres drømmer og lidenskaper. Ofte om suksess og seiere - av og til om nederlag og skuffelser. Vi bringer dem ikke her - de bør oppsøkes der de fortelles best, nemlig på museet.

Møysommelig bygget opp

SJELDEN: Volvo P1900 fra 1956. Dette er chassis nr. 3, en av de første prototypene. Bilen ble bygget på initiativ fra Assar Gabrielsson som var inspirert av Chevrolet Corvette. Den var forløperen til Volvo P1800. P1900 ble bare bygget i 67 eksemplarer. Foto: Knut Moberg
SJELDEN: Volvo P1900 fra 1956. Dette er chassis nr. 3, en av de første prototypene. Bilen ble bygget på initiativ fra Assar Gabrielsson som var inspirert av Chevrolet Corvette. Den var forløperen til Volvo P1800. P1900 ble bare bygget i 67 eksemplarer. Foto: Knut Moberg Vis mer

Det var Ole Sommers far, Erik, som var opphavet til samlingen som er bygget gradvis opp i over 50 år - siden 1959. Familien var alltid svært aktiv innen bil og sto bak flere forsøk på å få i gang bilproduksjon i Danmark.

Sommer var importør for Jaguar til Danmark fra 1946 til 1972, og var Volvo-forhandler i en lengre periode. Derfor er også Jaguarer og Volvoene i samlingen noe mer fremtredende, uten at de kan sies å utgjøre noen rød tråd.

Her er hummer og kanari, selv om hovedtyngden ligger på biler fra perioden mellom verdenskrigene og de 20 første årene etter annen verdenskrig. Samlingens omfang er relativt begrenset - et syttitalls biler i tillegg til båtmotorer og over 2.000 modellbiler, men den inneholder noen veritable klenodier og er av stor bilhistorisk interesse.

Klenodier

Vi viser selvsagt ikke hele samlingen her, men noen eksempler som viser dens allsidighet og historiske interesse. Blant våre favoritter:

– Den første Jaguar D-type i produksjon og en av verdens mest originale;

– Volvoen som var inspirert av Corvette, nemlig Volvo Sport (modellbetegnelse P1900) fra 1956 i kledelig lys blått glassfiberkarosseri;

– En ekte Bugatti Brescia type T13 - en forgjenger til 22 Brescia som i Paris i fjor ble solgt som vrak, for en formue ...

... Og mange fler. Bli med på omvisning:


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer