Ford Focus kom som helt ny modell i fjor. Da ble også modellutvalget utvidet fra tre til fire, som er utseendemessig ganske forskjellige fra hverandre. Fra før hadde man den sportslige ST-Line, den «normale» Titanium (som var luksusmodell i tidligere tider) og den luksuriøse Vignale.
Ny er Active, en flanellskjorte-variant med litt offroad-look. Den ST-inspirerte støtfangeren har fått en del mer plast i underkant. Det samme har hjulbuer, kanaler og hekkfanger. I tillegg har både kombimodellen og stasjonsvogna fått takrails.
Dette gjør den aktiv
I forhold den ST- Som har 13,3 cm bakkeklaring, har Active fått tre cm høyere bakkeklaring, takket være oppklossing. Dessuten har den fått et ekstra kjøreprogram for grusvei. Kombiversjonen konkurrerer med Subaru XV som har fordelen av firehjulsdrift, men stasjonsvogna vi kjører, har soleklart konkurrent i den ganske mye dyrere Golf Alltrack og Skoda Octavia Scout. Stort mange flere er det ikke i denne prisklassen.

Under panseret på Active har du en rekke valg. En 1-liter tresylindret bensinmotor på 125 hester, en 1,5 liter tresylindret bensinmotor på 182 hester, samt en 1,5 liter firesylindret diesel på 120 hester og en kraftkaramell av en toliters diesel med 150 hk.

Ford med ny elbil og flere SUV-er
Alle kan velges med 8-trinns tradisjonell automatgirkasse. Ingen fås med firehjulsdrift, bare drift på forhjula.
Vi har kjørt 150 hk bensin med automat, men den er ute av sortimentet fordi den lå for tett i pris opptil 182-hesteren, men opplevelsen blir omtrent den samme.

Ford har høstet mange lovord for sine tresylindrede motorer. Den tresylindrede motoren har en naturlig uryddig gange og den vibrerer en tanke mer enn en firesylindret motor.
Motoren støyer også markant mer når den er kald. Ford har valgt en litt sportslig eksostone på den, så du hører greit når du starter den opp og bilen står og går. Samtidig blir den alltid tilstedeværende, til glede for mange, men faktisk også til irritasjon for noen.

Den fløyelsmyke girkassen sørger for komfortabel fremferd. Men like mye som automaten gir behagelige giringer, er den tilsvarende lite sportslig. Padlene bak rattet har kanskje markedets treigeste respons. Selve girskiftet skjer raskt nok, men fra du har dratt i spaken, har vel sekundet gått før den girer, uansett om den står i Sport eller Eco.

Dette er Fords nye elbil
Kjører du med smart gasspedal, vil kassa holde motoren på ganske så lave turtall og bruke det fine dreiemomentet som faktisk finnes i bunn. Kliner du til, kan den gire ned noen gir og havne på 4500 omdreininger, men like gjerne bare på rundt 3000. Uansett føles ikke turtallet masete fordi lydbildet til treeren ikke sladrer like mye om turtallet som en firesylindret motor gjør.

Inni
Forrige generasjon hadde en lun og tung design med en tydelig markert stående midtkonsoll. Nykommeren følger dagens trend med enkle horisontale linjer og opprydding i knapperekkene. Om luksusfølelse er noe bedre er tvilsomt, men man får en luftigere design. Girstanga er skiftet ut mot en vriknott.
Det er lett å vri den dit når du kjapt skal over fra Drive til Revers, selv om man kjenner tydelig motstand mellom trinnene. Men en litt større motstand for å vri den helt til venstre i Park , hadde vært ønskelig.
Ellers funker den helt greit og plassbesparende. Midtkonsollen er blitt enklere og de to koppeholderen krangler ikke lenger om plassen når du skal gire.
Menyene på skjermen er omfattende, men enkle. Man kunne glatt ha sløyfet noen av menyene under innstillinger, for når man går inn har man ofte bare et valg. Radio, navigasjon og telefon er enkle i bruk.
Stemmestyringen er noe av det bedre vi har brukt og fungerer plettfritt nesten alltid. Såpass bra at man heller velger å bruke det enn å skrive inn adresser eller lete etter navnet på telefonlista. Kjørecomputeren er lik man er vant til fra Ford. Tilsynelatende full av info, men vi savner allikevel kjørecomputer fra start istedenfor trip A og B.

Føreren er velsignet med en enkel variant av elektrisk betjent førerstol. Den mangler tilt og høydejustering, men man sitter brukbart. Passasjeren må nøye seg men manuell stol med jekk, men man sitter like bra der.

Fiesta: Den beste småbilen på markedet nå
To voksne på 190 får akkurat plass, hverken mer eller mindre. Bagasjerommet er svært og har en skiluke ala Mercedes A-klasse. Ikke den beste løsningen, men du har 40/60-deling, dersom du har mange lange gjenstander som skal inn. Under bagasjeromsgulvet i vår bil finnes en basskasse og lommer i isoporen til å legge fra seg ting i.
Overraskende bra
Vår bil har teknologipakke med filsentreringsassistent og køassistent. Systemet gjør den praktisk talt selvkjørende. Det er et av de beste systemene vi noen gang har kjørt. Kun Tesla har gitt samme tillit til at bilen faktisk holder feltet sitt.

At Ford er bedre enn både Volvo og Mercedes overrasker stort. Da er det litt synd at de snubler i køkjøring. Joda den holder linja, men så snart du stopper opp må du hjelpe den i gang igjen, mens flere setter bilen i gang igjen av seg selv, dersom du ikke har stått for lenge.

Hvor bra er egentlig en femmer på terningen?
Da gir du bare gassen et lite glipp så er du i gang igjen. Men ikke her. På Forden må du trykke på resume-knappen på rattet. Dersom du bruker pedalen, gjør den som du sier, men du får samtidig en feilmelding og et langt pip. Det hender du får den samme meldingen når du bruker knappen på rattet også. Da blir ikke køkjøringen særs hyggelig.

Ford har vært kjent for gode kjøreegenskaper og fin styrerespons. Vi mistenker at vinterhjulene kan ha noe av skylden for at vi ikke er like imponert nå, selv om Conti Viking Contact 6 er blant de bedre hjulene man kan kjøre på og den forholdsvis aggressive dimensjonen 235/40R18 skulle gi rom for presis kjøreglede.

Focus er fin å kjøre, men vi opplever voldsom trekking på rattet under akselerasjon og den trenger overraskende heftig styrekorrigeringer for eksempel under forbikjøringer, når man i tillegg klatrer over slitte gropete veier. Slikt burde en såpass stor bil ha vokst fra seg. På dårlige veier, gir torsjonsopphenget bak litt lyd fra seg.
Testresultat
Ford Focus Active stv.
Stillegående, romslig og overraskende bra lineassist taletjenester
Blir fort dyr med alt utsyr og mangler mulighet til firehjulsdrift.
Presset på pris
Stasjonsvogner i C-segmentet har vokst noe voldsomt de siste ti årene og er de aller beste kjøpene man kan gjøre dersom man ønsker plass for pengene. De fleste er svært gode alternativer for familier på fire. Det eneste ankepunktet er bredden på baksetet, som er noen få cm bedre dersom man går en klasse opp, ellers ser vi overraskende ofte at C-segmentet har vel så store bagasjerom.
Salgskongen i klassen er Skoda Octavia. Vår testbil med alt koster 465 000 kroner. Nå skal det også sies at vår 150-hester er droppet fra salgslistene allerede og prismessig er erstattet av en 182-hesters variant til samme pris. Men det er allikevel nesten 50 000 kroner dyrere enn om du fyller en forhjulstrukket forhøyet Octavia med beskyttelsesplater under og samme motorstørrelse. Du får faktisk en firehjulsdrevet Scout med 150 hk diesel fra 423 500 kroner. Plusser man på utstyret for å matche Forden, ender man på 484. 000 kroner.
Ford Focus Active 1,5 EcoBoost 150 hk
Motor: | R3, 12V, turbo, bensin |
Slagvolum: | 1497 ccm |
Effekt - o/min : | 150 hk / 6000 |
Dreiemoment - o/min: | 240 Nm / 1600 |
0-100 km/t: | 8,9 sek |
Toppfart: | 208 km/t |
Forbruk NEDC: | 0,57 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 133 g/km |
Tankvolum: | 52 liter |
L/B/H: | 467/183/148 cm |
Akselavstand: | 270 cm |
Dekkdimensjon: | 235/40R18 |
Bagasjerom: | 575/1620 liter |
Egenvekt: | 1370 kg |
Hengervekt: | 1700 kg |
Pris fra kr.: | 373.000 kr |
Pris testbil: | 465.000 kr |
