Ford Focus kom som helt ny modell i fjor. Da ble også modellutvalget utvidet fra tre til fire, som er utseendemessig ganske forskjellige fra hverandre. Fra før hadde man den sportslige ST-Line, den «normale» Titanium (som var luksusmodell i tidligere tider) og den luksuriøse Vignale.
Ny er Active, en flanellskjorte-variant med litt offroad-look. Den ST-inspirerte støtfangeren har fått en del mer plast i underkant. Det samme har hjulbuer, kanaler og hekkfanger. I tillegg har både kombimodellen og stasjonsvogna fått takrails.
Dette gjør den aktiv
I forhold den ST- Som har 13,3 cm bakkeklaring, har Active fått tre cm høyere bakkeklaring, takket være oppklossing. Dessuten har den fått et ekstra kjøreprogram for grusvei. Kombiversjonen konkurrerer med Subaru XV som har fordelen av firehjulsdrift, men stasjonsvogna vi kjører, har soleklart konkurrent i den ganske mye dyrere Golf Alltrack og Skoda Octavia Scout. Stort mange flere er det ikke i denne prisklassen.
Under panseret på Active har du en rekke valg. En 1-liter tresylindret bensinmotor på 125 hester, en 1,5 liter tresylindret bensinmotor på 182 hester, samt en 1,5 liter firesylindret diesel på 120 hester og en kraftkaramell av en toliters diesel med 150 hk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger