Det er flere ting å ta hensyn til når du skal lade elbilen din, enten du lader den hjemme, på jobb, på offentlige ladestasjoner eller hos venner.
Her får du oversikten.
Fire lademoduser
Måtene å lade elbiler på, deles inn i fire moduser:
Mode 1: - Den opprinnelige måten å lade elbiler fra før 2008. Brukes fremdeles på L1-L7e- kjøretøy og egenproduserte elbiler, og er gjerne en helt vanlig kabel, gjerne med Defa-plugg mot bilen, sier Robert Kristensen, daglig leder i Elbilhjelpen.no i Stavanger.
Mode 2: - «Nødlading» av biler tilpasset Mode 3-lading. Da er det plassert en styreboks mellom veggstikket og bil. Styreboksen styrer bilens lader og hvor mye den skal trekke fra nettet, sier Kristensen.
Mode 3: - Til hjemmebruk anbefales en Mode 3-ladestasjon. Her er styresystemet blitt en del av det faste strømnettet, altså i en fastmontert ladestasjon eller ladestolpe. Dette åpner for intelligent lastbalansering, både lokalt men også i større målestokk. Som regel holder det med 16A / 3,6 kW, sier Kristensen.
Mode 4: Er DC-lading. En hopper over bilens innebygde lader, og bruker en ekstern ladestasjon. Hurtigladere langs veiene er som regel Mode 4 og DC gjerne supplementert av Mode 3 punkt på inntil 22 kW AC forklarer Kristensen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger