Den manglende biten i puslespillet om «Den nye Silkeveien» er på plass. Ifølge Russia Today har Russland godkjent avtalen, og konstruksjonen av det gigantiske veiprosjektet mellom Kina og Vest-Europa er i gang. I Sverige omtaler Expressen det som «århundrets konstruksjon».
Veien vil gå fra Kina, via Usbekistan, Kyrgyzstan, Tajikistan og Kasakhstan, gjennom Russland til Hviterussland og inn i Europa. Bare delen som går gjennom Russland, er 2.000 kilometer lang, og er ventet å ta 12-14 år å ferdigstille.
Veien er egentlig bare en del av gigantprosjekt som på norsk har vært omtalt som Ett belte, én vei, lansert av den kinesiske presidenten Xi Jinping i 2013.
Prosjektet innbefatter blant annet nye veier, toglinjer og sjøruter som skal gjøre det mye enklere å frakte kinesiske varer til det europeiske markedet. Prosjektet er ventet å koste mer enn 10 billioner kroner før det er ferdigstilt, noe som er ventet å skje en gang før 2050.
Kinesiske investorer kommer til å ta store deler av regningen. De ser blant annet for seg gode inntekter knyttet til bompenger på veien - noe som muligens vil skremme bort store deler av bompenge-trøtte nordmenn.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger