Den manglende biten i puslespillet om «Den nye Silkeveien» er på plass. Ifølge Russia Today har Russland godkjent avtalen, og konstruksjonen av det gigantiske veiprosjektet mellom Kina og Vest-Europa er i gang. I Sverige omtaler Expressen det som «århundrets konstruksjon».
Veien vil gå fra Kina, via Usbekistan, Kyrgyzstan, Tajikistan og Kasakhstan, gjennom Russland til Hviterussland og inn i Europa. Bare delen som går gjennom Russland, er 2.000 kilometer lang, og er ventet å ta 12-14 år å ferdigstille.

Se bildene: Her står VWs skandale-biler
Veien er egentlig bare en del av gigantprosjekt som på norsk har vært omtalt som Ett belte, én vei, lansert av den kinesiske presidenten Xi Jinping i 2013.
Prosjektet innbefatter blant annet nye veier, toglinjer og sjøruter som skal gjøre det mye enklere å frakte kinesiske varer til det europeiske markedet. Prosjektet er ventet å koste mer enn 10 billioner kroner før det er ferdigstilt, noe som er ventet å skje en gang før 2050.
Kinesiske investorer kommer til å ta store deler av regningen. De ser blant annet for seg gode inntekter knyttet til bompenger på veien - noe som muligens vil skremme bort store deler av bompenge-trøtte nordmenn.

Spennende kjøretur
Mens «Den nye Silkeveien» egentlig er navnet mange har gitt Kinas store handelsnettverk i verden - både til lands og til vanns (med veinett, jernbane, rørledninger, havner og ferjeruter i 152 land) - skal denne veien bli en del av veinett mellom Hamburg i Tyskland og Shanghai i Kina. Også den veien har kopiert et eldre navn, nemlig «the new Meridian Highway», etter en gammel kyst-til-kyst-vei i USA.

Store røde tall for Tesla
Ifølge Lonely Planet vil ikke dette akkurat bli verdens mest bedagelig kjøretur, men heller oppleves som et stort eventyr. Ruta går nemlig mellom dramatiske landskap, fra store høyder og forblåste stepper til bølgende sommerbeitemarker, skriver turistnettstedet.
Planen er også å gjenopplive flere øde byer langs ruta, til turiststeder og logistikknutepunkter. Hovedmålet er imidlertid å forbedre tilgangen til Sentral-Asia fra Europa med bil, og først og fremst tjene som en ny handelskorridor mellom to av verdens viktigste økonomiske regioner.
Silkeveien
... (kinesisk: 絲綢之路 Sīchóu zhīlù) var i oldtiden et 6.000 km langt handelsnettverk som ikke bare bidro med handelsvarer, som silke, men også med kulturell utveksling gjennom regioner i Asia som knyttet sammen vest og øst ved handelsmenn, pilegrimer, munker, soldater, nomader, og urbane bosettere fra Kina og India til landene rundt Middelhavet.
... har fått sitt navn etter den fremste handelsvaren som gikk fra øst til vest og som var en betydelig årsak til at handelsnettverket oppsto.
Kilde: Wikipedia