Alt om bil i statsbudsjettet

Vrakpanten for gamle diesebiler økes, årsavgiften differensieres og dieselavgiften går opp i neste års statsbudsjett.

Publisert
Sist oppdatert

Forslaget om å øke vrakpanten er ment å redusere mengden av de mest forurensende dieselbilene på veiene. Økningen på 3.500 kroner gjelder både personbiler og varebiler, men kravene som må innfris er litt forskjellige.

Personbiler

For personbiler gjelder økningen bare biler produsert frem til og med 1990. Tillat totalvekt må også ligge mellom 2.500 og 3.500 kilo.

Varebiler

For varebiler gjelder økningen for biler i både klasse to og tre produsert frem til og med 1991. Egenvekten må ligge over 1.150 kilo.

Busser

Samme aldersbestemmelser gjelder for kjøretøy registrert som buss med tillatt totalvekt på 3.500 kilo eller lavere. Med tillatt totaltvekt mellom 3.500 kilo og 7.500 kilo, får du 5.000 kroner i vrakpant for biler produsert helt frem til 1995.

Lastebiler

Samme årstall gjelder for lastebiler med tillatt totalvekt mellom 3.500 og 7.500 kilo.

Ordningen gjelder i hele 2008. Det er en forutsetning at kjøretøyet har vært registrert i 2007.

Årsavgift

Årsavgiften for bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmonterte partikkelfiltre går ned med 330 kroner etter prisjustering. Dieselbiler uten partikkelfilter, eller med ettermonterte sådanne, får derimot et påslag på 100 kroner utover prisjustering. Differansen blir totalt 430 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer