Vi har testkjørt BMWs rykende ferske hybriddrevne SUV. Som vanlig har det vært viktig for BMW å opprettholde kjøreglede og fartsressurser, og bilen er ikke akkurat noen Prius-konkurrent. Vi snakker her om en bil i den «ytterste» prisklassen. Det er svært få som vil få gleden av ratte en slik i Norge.
Vi må kunne si at X6 Activehybrid tar utgangspunkt i en X6 xDrive50i med en ekstra motorpakke med to elektriske motorer som er plassert inne i girkassa. Vi fikk en følelse av at dette også er gjort på denne måten siden girkassa og de elektriske motorene etterhvert også kan dyttes rett inn i andre modeller. Det trenger heller ikke være firehjulsdrevne modeller.
Jetlag og ekstremt søvnbehov gjorde for en gangs skyld også stivbente tyskere mer snakkevillige enn vanlig – derfor fikk vi lirket ut at neste M5 kommmer med V8 Turbo, V10eren er ferdig.
Tilbake til X6. Motoren i Activehybrid er oppdatert på flere fronter. Den har blant annet verken starter, dynamo, ikke beltedrevet klimakompressor og ikke hydraulisk pumpe på servostyringen. Styringen er elektromekanisk og klimakompressoren blir drevet av en elektrisk motor i stedet for med reim. Oppgavene til dynamoen og starteren er tatt over av de elektriske motorene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger