I flere av de andre store byene i Norge har det vært store protester mot de nye bomringene. I hovedstaden har det foreløpig vært ganske stille, men det er først når bilistene får føle det nye bompenge-regimet - med tre bomringer - «på kroppen» at de store protestene kommer.
Ifølge klimaetaten i Oslo kommune skal 98 prosent av inntektene gå til kollektiv, sykkel og gangvei.
Endringene som er planlagt innført fra i dag, 1. juni, er trinn 2 i den reviderte avtalen for Oslopakke 3. Den er vedtatt av Oslo bystyre og Akershus fylkeskommune, og godkjent av Stortinget.
Trinn 1 var innføring av tids- og miljødifferensierte bompengetakster, i oktober 2017.
Dette skjer i Oslo
Bomringen i Oslo består i dag av 20 bommer, i den såkalte Osloringen. Denne vil bestå, men her må du fra nå av betale for passering begge veier.
Det kommer en ny indre ring, som i hovedsak er plassert langs Ring 2, med «armer» til Grefsen og Trosterud. Også her må du betale begge veier.
I tillegg kommer det en ny ring ved bygrensen mot Romerike og Follo, tilsvarende den som allerede finnes fra Bærum-siden av Oslo. I denne blir det enveis-betaling, slik at bilistene må betale for å passere over bygrensen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger