Lexus ES 300h prøvekjørt

Alternativet om Mercedes, BMW og Audi blir for kjedelig

Den nye modellen er syvende generasjon ES, men den første som kommer til Norge - kun med fjerde generasjon hybrid-drivlinje. Lever den opp til det gode Lexus-renommeet?

SÆREGEN STIL: Lexus-interiørene har en design som skiller dem fra andre premium-merker. Bildet yter ikke førermiljøet full rettferdighet; materialene er mer høyverdige enn det ser ut og detaljarbeidet er upåklagelig. Helt den samme luksusfølelsen vi husker fra GS, er likevel ikke tilstede. Det finnes for øvrig mer fargerike alternativer enn gråtonene på denne testbilen med F-Sport-grad. Foto: Knut Moberg
SÆREGEN STIL: Lexus-interiørene har en design som skiller dem fra andre premium-merker. Bildet yter ikke førermiljøet full rettferdighet; materialene er mer høyverdige enn det ser ut og detaljarbeidet er upåklagelig. Helt den samme luksusfølelsen vi husker fra GS, er likevel ikke tilstede. Det finnes for øvrig mer fargerike alternativer enn gråtonene på denne testbilen med F-Sport-grad. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sammen med flaggskipet LS, er ES den modellen som har levd lengst i Lexus' produktportefølje. Til høsten fyller ES-modellnavnet 30 år og det er altså seks generasjoner som har etterfulgt hverandre, solgt i til sammen 2,3 millioner eksemplarer, uten noen gang å ha blitt importert hit til landet.

Nå rettes det opp i det, og fra nå er ES 300h modellen som ligger mellom IS og LS, som erstatter for GS, som vi senest kjørte i laveste motoriseringsutgave, 300h, for snart fem år siden.

Bare én drivlinje

Men i motsetning til hva som var tilfellet med GS, som vi også kjørte i en 450h-utgave, tilbys det ikke noen kraftigere versjon. ES 300h er eneste valgmulighet, men det er den nye generasjonen hybriddrivlinje vi snakker om - den fjerde i rekken. En annen endring fra GS-ens dager er at ES er forhjulsdrevet.

Bilen er, som sin Toyota-slektning Camry, basert på plattformen GA-K. Den igjen er en variant av den nye generasjonen produkt-arkitektur i Toyota-konsernet - TNGA, som står for Toyota New Global Architecture. Også den kommende Toyota RAV4 bruker denne plattformen. De mindre bilene, som kompakt-crossoveren Lexus UX, bruker en variant ved navn GA-C.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer