Ampera kjøres til Geneve

GM jobber parallelt med Chevrolet Volt og Opel Ampera.

Ampera kjøres til Geneve
Publisert
Sist oppdatert

Opel Ampera er en elektrisk bil, men har en liten 1,4-liters bensinmotor som ladeaggregat. Om denne bilen vil bli kategorisert som en hybridbil eller elektrisk bil er foreløpig uvisst. Forskjellen på det vi kaller hybridbil i dag og denne, er at en hybrid også bruker forbrenningsmotoren til fremdrift. I Ampera brukes bensinmotoren kun til å lade batteriet og ikke til å drive selve hjulene.

Extended Range Electric Vehicle heter det.

150 hk elektrisk

Opel Ampera har en elektrisk motor med 150 hestekrefter og et dreiemoment på 370 newtonmeter. Batteriet som er av typen litium-ion lades enten rett fra en vanlig kontakt eller med bensinmotoren.

Med fullt oppladet batteri er rekkevidden 60 kilometer uten bruk av bensinmotoren. 60 kilometer er det som regnes som nødvendig rekkevidde på en dag for mange, og som da gjør at bensinmotoren ikke brukes. Kjører man lengre enn dette vil lademotoren starte og forelenge rekkevidden til 50 mil. Da er bensintanken også tom.

0 til 100 leveres på 9 sekunder og toppfarten til bilen er 161 kilometer i timen. Ampera har med andre ord gode ytelser og vil overhodet ikke sinke trafikken.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.