EasyPark:

Anmeldes for «skjult» gebyr

Danske forbrukermyndigheter mener brukerne ikke får god informasjon om at de betaler 15 prosent mer for parkeringen hos EasyPark.

DYRERE: Betaler du parkering med EasyPark-appen, legges det 15 prosent ekstra på prisen kontra å betale på automaten. Foto: Pål Joakim Pollen
DYRERE: Betaler du parkering med EasyPark-appen, legges det 15 prosent ekstra på prisen kontra å betale på automaten. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tjenesten EasyPark er populær både i Danmark og Norge. Nå har danske forbrukermyndigheter anmeldt selskapet for brudd på markedsføringsloven.

De mener nemlig at EasyPark ikke opplyser tydelig nok om at parkeringen blir 15 prosent dyrere om du bruker appen.

Flere punkter

Ifølge Forbrugerombudsmanden er det flere punkter EasyPark blir anmeldt for:

  • Ikke å opplyse om gebyret på skiltet ved parkeringsautomaten. På skiltene står det for eksempel «Betal parkeringen via mobilen», «Kom i gang på 30 sekunder» og «Slipp køen ved automaten - betal med din mobil» uten at det fremgår at parkeringsavgiften da økes med 15 prosent.
  • Ikke tydelig å opplyse om gebyret når brukerne laster ned og tar i bruk appen. Opplysningen om gebyret på 15 prosent vises med liten skrift når man registrerer seg første gang, etter en tekst om at undersøkelser viser at man i gjennomsnitt betaler 30 prosent mer enn man trenger når man forhåndsbetaler med kort eller mynt.
  • Ikke tydelig å opplyse om gebyret på 15 prosent verken på nettsidene eller i appen. Begge steder må brukerne klikke på hjelp og deretter på flere undersider for å finne denne informasjonen.

EasyPark anmeldes dessuten for ikke å opplyse godt nok om at telefonens GPS-funksjon kan være upresis og at det er kundenes ansvar å sikre at riktig område er markert. Til det har EasyPark påpekt at brukerne opplyses om dette når de laster ned appen, og at noen brukere får et popup-varsel i appen dersom det er flere parkeringssoner i nærheten. Det er imidlertid ikke nok for Forbrugerombudsmanden.

Får tilbake penger

Fastprisparkering er når man på forhånd betaler et beløp for å parkere i et bestemt antall timer, altså uten at man selv velger hvor lenge man vil betale for. Der ble brukerne først presentert en pris for å parkere – uten gebyret på 15 prosent. Dette ble likevel trukket ekstra.

Det er i strid med betalingsloven, og EasyPark har her blitt pålagt å tilbakebetale dette gebyret til alle berørte brukere. Denne praksisen endret EasyPark i april 2020, så det er betalinger som har skjedd før den tid som omfattes her. Ifølge EasyPark dreier det seg om 0,2 prosent av parkeringene, og beløpet det er snakk om er stort sett 4-5 kroner.

– EasyPark har etter vår vurdering skjult overfor brukerne av appen at det koster et gebyr på 15 prosent av parkeringsprisen å bruke appen. Vi anser det for en alvorlig overtredelse av forbudet mot villedning, og vi har derfor politianmeldt selskapet, sier forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, og fortsetter:

– Mange betalinger foregår i dag digitalt, for eksempel via apper på mobilen, hvor vi gir virksomheter adgang til å heve betalinger på våre konti. Det forutsetter at vi kan ha tillit til at virksomheter ikke hever mer penger enn avtalt.

Uenige

I en uttalelse fra EasyPark er selskapet uenige i Forbrugermandens vurderinger:

– Vi mener at vår kommunikasjon har vært i overensstemmelse med loven, og kundene har alltid fått opplyst samlet pris inkludert servicetillegg når de har vridd på hjulet i appen. Vi samarbeider fullt ut med myndighetene om å få løst saken raskest mulig, sier Bernd Reul, landsdirektør for EasyPark Danmark.

Men selskapet erkjenner også at de kan være tydeligere:

– Vi har blitt gjort oppmerksom på at noen opplysninger kan angis tydeligere, og vi vil gjennomgå hvordan dette kan forbedres, slik at vi sikrer at alle kunder føler seg trygge og kan dra fordel av vår service, fortsetter Reul.

– Ikke undersøkt denne problemstillingen i Norge

På spørsmål fra DinSide om hvorvidt dette også er noe som følges opp i Norge, får vi følgende e-postsvar fra seksjonssjef Tonje Drevland i tilsynsavdelingen hos Forbrukertilsynet:

– Også i Norge er det krav om at det skal opplyses om reelle priser i selskapenes prismerking. Alle priselementer må prismerkes. Dette innebærer at også prosentpåslag og andre påslag på parkeringspriser må opplyses. Hvis for eksempel et parkeringsselskap opplyser én pris på skilter/parkeringsautomat, mens et annen pris (med et påslag e.l.) gjelder om man betaler via en app, må dette klart merkes.

Litt forenklet kan man si at prisinformasjon/prismerking skal være sannferdig, i den forstand at prismerking og pris i «kasse» skal samsvare.

Vi har foreløpig ikke undersøkt denne problemstillingen i Norge, men vi utelukker ikke at det kan bli aktuelt å ta opp sak med relevante aktører på dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer