Antispinn

Publisert
Sist oppdatert

Forkortelser: ASR (Acceleration Slip Reduction / Anti Slip Reduction / Anti Spin Regulation), EDS (Electronic Dynamic System), ETS (Electronic Traction System), TC (Traction Control), TCS (Traction Control System), TRC (Traction Control)

Funksjon: Forhindrer hjulspinn (og skrens)

Trer i kraft: Ved hjulspinn

Virkemåte: Det moderne antispinn-systemet består av to elementer; en bremsedel og en motorstyringsdel. Biler som leveres med antispinn, er som regel utrustet med begge elementer.

A) Bremse-elementet (EDB)Bremse-elementet kalles ofte en "elektronisk differensialbrems", forkortet EDB. EDB bruker bilens ordinære bremser til å bremse opp spinnende hjul. Dermed overfører krefter til det andre drivhjulet (eventuelt også den andre akselen ved firehjulstrekk). EDB fungerer vanligvis fra 0 til mellom 40 og 80 kilometer i timen.

B) Motorstyrings-elementet/motorkraftreduksjonVed hjulspinn tar elektronikk over motorstyringen og reduserer motorens turtall. Lavere turtall gir mindre motorkraft, noe som forhindrer hjulspinn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer