Antispinn

Publisert
Sist oppdatert
Illustrasjon: Audi
Illustrasjon: Audi Vis mer


Forkortelser: ASR (Acceleration Slip Reduction / Anti Slip Reduction / Anti Spin Regulation), EDS (Electronic Dynamic System), ETS (Electronic Traction System), TC (Traction Control), TCS (Traction Control System), TRC (Traction Control)

Funksjon: Forhindrer hjulspinn (og skrens)

Trer i kraft: Ved hjulspinn

Virkemåte: Det moderne antispinn-systemet består av to elementer; en bremsedel og en motorstyringsdel. Biler som leveres med antispinn, er som regel utrustet med begge elementer.

A) Bremse-elementet (EDB)
Bremse-elementet kalles ofte en "elektronisk differensialbrems", forkortet EDB. EDB bruker bilens ordinære bremser til å bremse opp spinnende hjul. Dermed overfører krefter til det andre drivhjulet (eventuelt også den andre akselen ved firehjulstrekk). EDB fungerer vanligvis fra 0 til mellom 40 og 80 kilometer i timen.

Illustrasjon: Toyota
Illustrasjon: Toyota Vis mer

B) Motorstyrings-elementet/motorkraftreduksjon

Ved hjulspinn tar elektronikk over motorstyringen og reduserer motorens turtall. Lavere turtall gir mindre motorkraft, noe som forhindrer hjulspinn.

Antispinn-systemer gir ikke bare bedre fremkommelighet på vinterføre og i terreng. Antispinn-systemene produserer også en viss antiskrensfunksjon:

Forhjulsdrevne biler: Forhindrer forhjulsskrens/understyring ved gasspådrag.

Bakhjulsdrevne biler: Forhindrer bakhjulsskrens/overstyring ved gasspådrag

Valgfrihet: Kan kobles ut på de fleste modeller

Utbredelse: Svært utbredt, spesielt på europeiske modeller

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer