Faste DinSide-lesere har allerede blitt godt kjent med Audi A5 Coupé, som kom sommeren 2007. A5, som i praksis er en elegant todørsutgave av nye A4, har fått mye skryt i våre tester - ikke minst den foreløpige topputgaven; S5.
Til våren kommer kabrioletutgaven av bilen, som altså vil lyde navnet A5 Cabriolet. Denne vil erstatte dagens A4 Cabriolet, som er basert på forrige generasjon A4 og dermed fremstår som en utdatert modell.
Stofftak
A5 Cabriolet vil i likhet med de andre toppløse Audi-modellene - A3 og TT - være utrustet med stofftak. Det betyr at Audi nekter å bøye seg for ståltak-trenden som har vært rådende de siste årene. Audis hovedargumenter for å satse på stoff er design, redusert vekt, lavere tyngdepunkt, bedre bagasjeromsplass og rask opp- og nedfelling. Audi opplyser at A5-taket felles ned i løpet av 15 sekunder og opp igjen på 17. Dette er flere sekunder raskere enn de aller fleste biler med ståltak kan skilte med.
Avstand til tverrligger
En annen fordel Audi faktisk ikke nevner, er at produsenter av kabrioleter med stofftak har mulighet til å skape større avstand mellom førerens hode og tverrliggeren. Denne avstanden er svært viktig for kabrioletopplevelsen, noe som i våre øyne er av avgjørende viktighet for en toppløs bil. Vi har imidlertid foreløpig ikke kjørt A5 Cabriolet og vet derfor ikke i hvor stor grad Audi har lyktes på dette området.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger