Det finnes en del nostalgikere der ute som mimrer om BMW 8-serie fra 90-tallet (ja, den med kodenavn E31. Men det er en begrenset skare og noen supersuksess ble modellen aldri. Alt i alt ble det produsert i overkant av 30.000 biler mellom 1989 og 1999.
Så ble det stille.
Åtter-renessanse
Men i 2018 slo BMW til og lanserte generasjon 2 etter et opphold på nesten to desennier, etter først å ha vist en heftig konseptbil, Concept 8-series, i mai 2017 i forbindelse med Concorso d'Eleganza Villa d'Este , av mange ansett som vårens vakreste bil-eventyr.

Kupeen ble lansert i fjor sommer og samme høst ble det annonsert at det ville komme en ekte M8 - noe som aldri skjedde under regimet til første generasjon - og en åpen versjon.

Luksusbilen som skremmer vannet av deg
Det er sistnevnte vi nå har fått oppleve på Algarves flotte kjøreveier, og om det ikke var noen M8, overgår den sannsynligvis med god margin hva forgjengerns M-utgave ville vært. Vi har nemlig kjørt M 850i xDrive, åtteseriens kabrioletversjon med den nye utgaven av BMWs 4,4-liters V8-motor, som nå yter 530 hestekrefter.
Det dreier seg for øvrig om den samme motoren som sitter i den fornyede 750i som vi også nylig prøvekjørte.
Fornyelse innen BMW-design
Designmessig er dette utvilsomt noe nytt fra BMW. Den er selvsagt umiddelbart identifiserbar som en modell fra den bayerske premium-produsenten, men her er det mye å sette tennene i for den design-interesserte, som hen ikke vil finne i andre BMW-modeller.

Svært få biler kan gi noe i nærheten
Smale lykter som skråner innover helt inn til den karbon-innrammede grillen gir fronten et ganske hissig utseende, dessuten ser den grådig sulten ut takket være de heftige luftinntakene. Ingen tvil: Her har vi med en real milsluker å gjøre.
Denne GT-kabrioleten har elegant strukne linjer som starter i den lave fronten og skaper dynamisk flytende linjer bakover til den elegant avrundede hekken hele veien fra de omsluttende frontlyktene til ditto, L-formede LED-baklykter i konturdesign.
Den bakre delen domineres av et moderat muskuløst, men markant hofteparti som gjør at bilen gir inntrykk av å ville sparke kraftig fra, noe vi skal se den mer enn gjerne gjør.

Tar plass på veien
Denne kabrioleten er ellers ganske omfangsrik med sine 485 centimeter i lengden og 190 centimeter i bredden over en akselavstand på 282 centimeter. Samtidig er bilen lav som seg høver en sportslig GT-kabriolet - den "rager" kun 134 centimeter over veien. Og den er mer kompakt enn kabrioletversjonen av Mercedes S-klasse.
Selv med bruk av lettvektsmaterialer biller vekten uten folk ombord to tonn. Det er med andre ord ingen smågutt vi har med å gjøre.

BMW med helt ny modell - på hemmelig tur i Norge
Luksus-GT, kabriolet og sportsbil i ett
Testfører og makker setter seg ned i bilen og omsluttes av luksuriøse materialer (elfenben-hvitt Merino-skinn og kobberglans-treverk) og høyverdig utstyrt interiør. Som Volvo introduserte på XC90, er girspakhodet i slipt glass. Interiørdesignen er i likhet med det ytre en videreutvikling og fornyelse av velkjente BMW-temaer.
Testbilen har åpenbart det bortimot høyest mulige utstyrsnivå og det er vanskelig å forestille seg hvordan en innstegsversjon vil oppleves - men vi antar at de som kjøper denne typen bil ikke vil stå tilbake for å plusse på med en god del kostbart ekstrautstyr.

8-serie Cabriolet er ingen roadster, men har to bakseteplasser. BMW kaller den en fireseter men vi vil være fristet til å moderere dette til 2+2. Det er nemlig rimelig trangt i baksetet selv om bilen er såpass stor.

BMW: Dette er den ultimate fremtidsbilen
Som vanlig er setene foran deilige å sitte i med alle ønskelige justeringsmuligheter. Med en så omfattende utstyrsliste og så mange systemer og betjeningsmuligheter tar det en del tid å bli fortrolig med alt sammen, men heldigvis har BMW sørget for at de mest brukte funksjonene er intuitivt plassert slik at man ikke behøver å fomle etter betjening av eksempelvis temperaturvelger, bytte av radiokanal eller valg av kjøreprogram.

Når regnet kommer...
Taket er en stoffkalesje i isolerende lettvekts-stoffmateriale (sort er standard, men sølvfarget stofftak er ogsåtilgjengelig), og heves og senkes svært enkelt med et tastetrykk som varer i cirka 15 sekunder for hele operasjonen. Vi prøvde det under kjøring i lav hastighet (det virker i opptil 50 kilometer i timen), og det er både enkelt og lydløst å endre fra kabriolet til kupé når ønskelig.

BMW: - Minst 60 mil rekkevidde
Heldigvis. For vi kjører i sommerlig solskinn med taket nede og er kommet ned fra de svingete veiene i høyden (se kjøreopplevelsen lenger ned), når vi ligger i god fart på motorveien og kjører rett inn i noe i nærheten av et veritabelt skybrudd.
Så lenge vi holder jevn fart, sendes vannspruten over kupéen og vi holder oss rimelig tørre, men når nedbremsing blir nødvendig, endrer bildet seg. Da er det godt å kunne heve taket på kort tid uten å stoppe helt så snart det byr seg en mulighet til å kjøre av på en avkjøring. Vi ble ikke veldig våte tross den relativt kraftige skuren...



Vi har allerede nevnt V8-motorens viktigste spesifikasjoner. Når biturbomaskinen og de 530 hestene vekkes til liv med et tastetrykk er det en flom av dypfrekvent V8-gromlyd som strømmer ut gjennom de doble enderørene på hver side, maskert med brede, trapesformede og forkrommede innramminger integrert i bakfangerens nedre del.
En rivstart eller to vekker testsjåførene tilliv dobbelt opp - har man ikke rygg og hode godt klistret mot sete og hodestøtte, er det et meget merkbart støt som går gjennom kroppen. Så kommer en vedvarende fartsøkning som bare føles mer kraftig opp gjennom registeret og det er ingen grunn til å tvile på oppgitt 0-100-tid på 3,9 sekunder.

Byr opp til dans på hjul
De 750 newtonmeterne er på plass fra 1800 omdreininger, og momenttoppen varer helt til 4600, mens den ypperlige åtte-trinns sportsautomaten håndterer fremdriften bedre på egenhånd enn det de fleste klarer om de bruker manuell modus med hendlene på rattet.
Den berusende lyden - med kjøreprogramvelgeren i Sport eller Sport Plus - er kontinuerlig tilstede så lenge man kjører aktivt og i svingene glemmer man fort både bilens størrelse og vekt.
Den såkalt «intelligente» xDrive-firehjulsdriften er lynkjapt adaptiv i den forstand at den flytter momentet dit det gjør mest nytte for seg til enhver tid på en brøkdel av et sekund og gjør aktiv kjøring på de herlig svingete portugisiske småveiene, med befriende lite trafikk på denne tiden av året, til en lek - nei, til en dans på hjul.

Godt beskyttet kupé
Innimellom er det mer rene transportetapper, med rette strekninger gjennom idylliske landskaper og små landsbyer. Der setter man pris på at bilen, tross sitt unektelige sportslige potensial, også kan oppleves som en behagelig turbil og når man kjører åpent, opplever man sanser som vanligvis ikke er i bruk i bil: Det dufter av blomster langs veien og man ledsages av fuglekvitter fra skogholtene.
Faktisk er det så bi kunne ønsket oss mer av akkurat det. Kupéen er nemlig såpass godt omsluttet og beskyttet at i hvertfall undertegnede bare får en litt ufullstendig følelse av å kjøre åpent. Dessuten, selv i laveste sittestilling, er den ganske kraftige øvre rammen på frontvinduet litt vel fremtredende i synsfeltet og kan virke litt forstyrrende.
Dette har selvsagt også sine forskjeller: Med vindavviseren bak setene på plass er det overraskende lite turbulens i kupéen uansett hastighet og det er mulig å holde normale samtaler uten problemer. Imponerende. Bilen var utstyrt med ekstrautstyret nakkevarmere (varmluft som blåses ut under hodestøttene). Vi hadde ikke behov for dem under testen, men for norske kunder kan det nok være et nyttig tilvalg.

I eksklusivt selskap
BMW M850i xDrive Cabriolet koster fra 1.870.000 kroner og testbilen hadde sannsynligvis ekstrautstyr for langt over 300.000. Konkurrenter på et slikt nivå er det ikke mange av. Nærmest kommer vel Mercedes-Benz S-klasse Cabriolet selv om den er en del større med sine over fem lengdemeter. Med den grad av luksusfølelse og de ytelsene M850-en legger for dagen er det heller ikke til å unngå å se på Bentleys åpne GT Continental - GTC.
Men om BMW-en fremstår som kostbar, er det nesten for rimelig å regne i forhold til Bentleyens prislapp, som starter på nesten to millioner - i Storbritannia, riktignok med W12-motor. Den kommer med en V8-motor og mer sammenlignbare ytelser til neste år. Også Aston Martin DB11 Volante må nevnes i dette selskapet. Som vi ser er BMWs 8-cab en del av en prestisjetung forsamling, og faktisk tross alt i det «rimelige» prissjiktet.
I lille Norge er det selvsagt et begrenset marked for denne bilen, men de velbemidlede kundene det gjelder, vil kunne nyte bilopplevelser det er svært få mennesker forunt å få oppleve.
Testresultat
BMW M850i xDrive Cabriolet
Herlig luksuriøs og komfortabel sports-GT. Fabelaktig kraftfull og effektiv drivlinje. Fantastisk gode og velbalanserte kjøreegenskaper.
Vi hadde likt en enda mer åpen følelse. Øvre ramme av frontruten kan forstyrre utsynet for høyvokste. Høyt forbruk/utslipp.
_____
Tekniske data
Modell: | M850 i xDrive |
Motor: | V8 Twinturbo bensin |
Girkasse: | 8 aut - Steptronic |
Slagvolum: | 4395 ccm |
Effekt - o/min : | 530 hk/5500 - 6000 |
Dreiemoment - o/min: | 750 Nm/1800 - 4600 |
0-100 km/t: | 3,9 sek. |
Toppfart: | 250 (305)* km/t |
Forbruk (NEDC 2): | 0,99 l/mil |
CO2-utslipp (NEDC 2): | 225 g/km |
Tankvolum: | 68 l |
L/B/H: | 485/190/134 cm |
Akselavstand: | 282 cm |
Bakkeklaring: | 12,5 cm |
Drevne hjul: | 4x4 |
Standard dekk F: | 245/35-20 |
Standard dekk B: | 275/30-20 |
Bagasjerom: | 230/350 l |
Egenvekt: | Fra 2015 kg |
Hengervekt: | - |
Pris - fra kr.: | 1.872.100 kr |
Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her
