2. juni ble kanskje den største fordelen til elbil-eierne rundt hovedstaden fjernet. For nå er det ikke lenger lov å kjøre alene i elbil i kollektivfeltet i rushtiden om morgenen og ettermiddagen.
Og dette er ingen tom trussel. Politiet har allerede begynt å bøtelegge elbil-førere som bryter de nye reglene.
88 prosent kjører alene
En rapport fra Transport Økonomisk Institutt (TØI), viser at det kun er èn person i 88 prosent av bilene som er på såkalt arbeidsreise til og fra jobb på nasjonal basis.
Tallene viser også at det er flest jobbreisende alenekjørere i kommunene rundt Bergen, Trondheim og Stavanger.
NB: Undersøkelsen til TØI er riktignok fra 2009, men vi har liten grunn til å tro at tallene har endret seg vesentlig - i hvert fall fram til nå.

Men har du elbil og mangler en venn å ha med deg i bilen?
Løsningen er heldigvis nærmere enn du tror, og stikkordet er samkjørings-apper!
Det er nemlig utviklet flere slike apper for at de som kjører alene i bil skal finne seg en passasjer, og at passasjerer skal finne seg en bil med sjåfør.
Noen eksempler på slike apper er disse:
På Elbilforeningens hjemmesider finner du stor oversikt over aktuelle samkjøringsapper, men her er noen eksempler:
- Gomore
- Carma Carpool
- Ants
- Bravocar
Blant annet består Carma Carpool av en GPS-basert taksameter som skal beregne eventuelt drivstofforbruk. Men dette blir uansett opp til fører og passasjer.
Samkjøring bør være et mål for alle

I Bergen har forøvrig Vegvesenet allerede samarbeidet med kommunen og fylkeskommunen om en generell samkjøringsapp som heter HentMEG.
For å få flere til å benytte seg av tjenesten, vurderte faktisk Vegvesenet å redusere bomtaksten for forbrenningsmotoriserte biler som praktiserer samkjøring, mens taksten kan økes for de som kjører alene.
Dette har det likevel ikke blitt noe av foreløpig.