Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) offentliggjorde forleden den første statistikken over førstegangsregistrerte biler her i landet. Og etter et rekordartet år 2017, ble januar litt av en kalddusj. Det ble nemlig registrert 9.207 nye personbiler, en nedgang fra 13.055 i januar i fjor - en måned med like mange registreringsdager.
Vi tror imidlertid ikke dette gjenspeiler et krakk i markedet, men at en rekke andre faktorer har spilt inn - særlig leveringssituasjonen for en rekke av de mest etterspurte modellene, som for eksempel VW e-Golf, med lang venteliste - og Tesla (som var største merke i Norge i desember og falt til en 16. plass nå i januar med en tidel så mange registreringer). Oppdemmet etterspørsel, som for eksempel etter den kommende Nissan Leaf generasjon 2, eller nye Volvo XC40 - som vi testet i desember, spiller nok også inn.

Elbilsalget: Forventer eksplosjon - vil mer enn doble i 2018
Ned nesten 30 prosent
Det betyr et bilmarked som faller med nesten en tredjedel fra samme tid i fjor - 29,5 prosent lavere. Også bruktimporten falt - med 10 prosent, men antallet bruktimporterte elbiler økte og utgjorde en dobbelt så høy andel av bruktimporten som på samme tid i fjor.
Tre modeller, den utgående Nissan Leaf generasjon 1, Kia Soul og VW e-Golf, sto for det vesentligste av denne bruktimporten. Det betyr at det totale tilfanget av elbiler i januar faktisk var høyere enn i januar 2017 - 3018 biler mot 2789. Andelen elbiler utgjorde dermed 28,5 prosent av de førstegangsregistrerte bilene i januar. I januar i fjor var andelen 19,1 prosent.
Elbilene ser ut til å ha tatt andeler fra hybridene - særlig de ladbare, men andelen elektrifiserte biler i alt økte, og utgjorde i januar godt over halvparten av de registrerte bilene, mens dieselandelen havnet på 20,3 prosent av de nye personbilene og bensinbilene (utenom hybrider) , på 26,2.
Kraftig økning i privatleasing

Vi har kjørt nye Nissan Leaf, her er dommen
I januar var næringsandelen 58,3 prosent, mot 51,7 prosent i januar 2017. Næringsandelen av personbilsalget inkluderer privatleasing og økningen i næringsandel i år skyldes i stor grad at andelen privatleasing fortsatt er i god vekst.
I alt ble det privatleaset 34.351 nye personbiler i 2017, mot 26.069 året før (+32 prosent). I 2015 var antallet 17.590. Andelen privatleasing (av alle nye personbiler) var i fjor 22 prosent, mot 17 prosent i 2016 og 12 prosent i 2015. Det viser tall som Finansieringsselskapenes Forening får innrapportert fra sine medlemmer, ifølge bransjenettstedet Bilnytt.no (abonnementstjeneste).
Januar: Subaru vinner, Mercedes-Benz taper

Ser vi på merkene, faller nesten alle. Blant topp-20-merkene er det bare Subaru (+79% - takket være nye XV), Renault, Opel og Citroën som øker fra i fjor. De som faller mest og klart mer enn markedet er, fra størst til minst fall: Mercedes-Benz (-68%!), Nissan, Audi, Mitsubishi, Volvo, Skoda og Tesla.
Direktør for Mercedes-Benz Norge, Kjetil Myhre, kommer med følgende kommentar i en e-post til Dinside:
- Det er flere faktorer som forklarer januartallene. For det første hadde vi i januar 2017 ganske mange biler som fikk forskjøvet utlevering som følge av nedgang i engangsavgiften. I januar 2018 har det ti len viss grad vært motsatt. I tillegg til det, har båt-ankomster vært veldig sent i måneden, og på toppen av det hele store forsinkelser i Drammen havn som følge av snøfall.
Mercedes har dessuten ingen elbil å tilby for tiden, etter at modellen Mercedes-Benz B 250e gikk ut av produksjon i fjor.
Vil markedet fortsette å falle kraftig? Lite tyder på det. Selv om et svakere boligmarked kan gjøre at en del blir mer forsiktige med å anskaffe ny bil, har vi ikke sett mer dypgripende tegn på trendbrudd. Det vil likevel bli spennende å se hvordan utviklingen blir utover i første kvartal.
Nye registreringer i januar 2018:
Topp 20 - merker | Topp 20 - modeller | |||
1. Volkswagen | 1384 | 1. Volkswagen Golf | 754 | |
2. Toyota | 1153 | 2. BMW i3 | 614 | |
3. BMW | 1123 | 3. Renault Zoe | 334 | |
4. Volvo | 650 | 4. Toyota Yaris | 319 | |
5. Ford | 515 | 5. Toyota Auris | 253 | |
6. Peugeot | 475 | 6. Volvo V90 | 227 | |
7. Skoda | 397 | 7. Toyota Rav4 | 213 | |
8. Kia | 383 | 8. Toyota C-HR | 202 | |
9. Renault | 354 | 9. Volkswagen Passat | 194 | |
10. Hyundai | 338 | 10. Hyundai Ioniq | 190 | |
11. Mercedes-Benz | 308 | 11. Peugeot 3008 | 168 | |
12. Suzuki | 289 | 12. Ford Fiesta | 164 | |
13. Audi | 264 | 13. Peugeot 5008 SUV | 164 | |
14. Mazda | 237 | 14. Skoda Octavia | 163 | |
15. Nissan | 223 | 15. BMW 2-serie | 163 | |
16. Tesla | 215 | 16. Volvo XC60 | 161 | |
17. Opel | 213 | 17. Volkswagen Polo | 143 | |
18. Citroen | 168 | 18. Mazda CX-5 | 143 | |
19. Mitsubishi | 119 | 19. Kia Niro | 127 | |
20. Subaru | 70 | 20. Kia Soul | 119 |
Alle data, Kilde: OFV AS