Årets beste sommerdekk 2016

Disse sommerdekkene bør du velge, og styre unna.

NYE DEKK: Sjekk mønsterdybden før du setter på sommerdekkene. Er det på tide med nye i år? Husk at dekk også går ut på dato.  Foto: DEKKMANN
NYE DEKK: Sjekk mønsterdybden før du setter på sommerdekkene. Er det på tide med nye i år? Husk at dekk også går ut på dato. Foto: DEKKMANN Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Til tross for at snøen igjen har kommet tilbake til deler av landet, er vi allerede godt inne i årets første vår-måned.

Med det begynner også forberedelsene til sommersesongen, og det kan allerede nå være fornuftig og begynne å tenke på sommerdekkene.

Det svenske bladet Vi Bilägare har i år testet sommerdekkene fra blant annet Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Kumho, Michelin, Nokian, Pirelli og Vredstein.

LES OGSÅ: Dekkskift for dummies

Sommerdekk fra Continental vinner

Vi Bilägare kårer i år ContiPremiumContact 5 til årets testvinner, foran Goodyears EfficientGrip Performance.

VINNER: ContiPremiumContact 5 stikker av med det beste resultatet i Vi Bilägares sommerdekktest i 2016.  Foto: CONTINENTAL
VINNER: ContiPremiumContact 5 stikker av med det beste resultatet i Vi Bilägares sommerdekktest i 2016. Foto: CONTINENTAL Vis mer


- Når vi kjører Continentals dekk på vått underlag holder bilen seg stabilt og uten tendenser til sladd, skriver bladet Vi Bilägare.

ContiPremiumContact vant også i 2015 NAFs store dekktest, da foran Nokians Hakka Blue.

ContiPremiumContact 5 oppnår også best resultater på våt og tørr vei, og styreresponsen er god skriver bladet.

LES OGSÅ: Slik lapper du dekket selv

Goodyear EfficientGrip Performance

På andreplass i dekktesten følger Efficient Grip Performance fra Goodyear. Dekket holder seg godt på veibanen, og utfører testen raskest, selv om det også kan få bilen til å sladde ut når det går for fort.

Bremselengden på våt vei er ikke like overlegen som vinneren fra Continental, men det er fortsatt blant de aller beste i testen.

I tillegg scorer EfficientGrip Performance høyt på den lave rullemotstanden, og her kan bare Nokians Hakka Green 2 og Dunlop Sport skilte med lik score.

Nokian Hakka Green 2

Med topp score på både rullemotstand og våt vei følger Hakka Green Goodyears EfficientGrip tett på pallen. Nokian dekket gjør det bra når det utsettes for vannplaning, og på våt veibane er prestasjonene gode.

Ved kjøretesten var derimot Nokian dekket seinest, men til tross for tendenser til å krenge i svingene, viste det gode kjøreegenskaper.

På sisteplass kom Vredestein Sportrac 5 med 63 poeng, 22 poeng bak vinneren ContiPremiumContact.

LES OGSÅ: Slik sjekker du mønsterdybden

Store forskjeller på våt vei

BILTEST: Det er viktig å ha godt grep på alle typer føre. Spesielt i Norge med så skiftende værforhold er det viktig å følge på mønsterdybden i dekkene.  Foto:  NTB SCANPIX/Heiko Junge
BILTEST: Det er viktig å ha godt grep på alle typer føre. Spesielt i Norge med så skiftende værforhold er det viktig å følge på mønsterdybden i dekkene. Foto: NTB SCANPIX/Heiko Junge Vis mer


Til tross for at det er høy kvalitet på alle de testede dekkene, er det flere punkter hvor det er større forskjeller.

På våt vei skilte det hele 7,2 meter på bremsetesten 100-0 kilometer i timen. Her var Pirelli best og stanset på 49,5 meter. Vredestein stanset ikke før 56,7 meter, mens testvinneren fra Continental stanset på 50,8 meter.

For dagens bileiere har også forbruk virkelig blitt en faktor i alle avgjørelser. I denne testen kjørte Vi Bilägare testen i 21 grader på tørr vei.

Her ble vinnerne dekkene fra Vredestein og Goodyear, som hadde et forbruk på 6,4 liter per 100 kilometer. Testens dårligste var Kumho med 6,73 liter per 100 kilometer.

Forskrift om bruk av kjøretøy

  • For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:
  • a) Dekk på bil, motorsykkel, moped, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm. Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I tilsvarende periode skal dekk på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg ha mønsterdybde minst 5 mm. I Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravene til mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
  • b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.
  • Kilde: Lovdata

  • LES OGSÅ: Dette dekket er rundt som en basketball

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer