Bare veier, snø som smelter, og en sol som skinner. Det er signaler om at det er på tide å tenke sommerhjul. Tradisjonen tro er sommersesongens dekk allerede testet, og som alle andre år er det NAF og Motor som er den norske representanten i testen. Testen er gjort i samarbeid med svenske, finske og russiske medier, og er utført av Testworld.
Vinnerne og taperne
Årets test kårer Continental PremiumContact2 som det beste sommerdekket, foran Nokian Hakka V og Vredestein Sportrac 3.
Kanskje like interessant er hvilke dekk du bør holde deg unna, og nederst på lista er kinesiske Sunny.
--> Hele listen finner du nederst i saken
Kinesisk sommerdekk eksploderte
Vitenskap
Dekktester er et møysommelig stykke arbeid, som er resurskrevende på alle måter. Dekk er rett og slett en vitenskap det er få unt å kunne si noe faglig om. En ting er et enkeltdekk, men når de skal sammenlignes ved forskjellig føre, forskjellig fuktighet, levetid og temperaturer, så er veien svært lang å gå.
15 dekk, store forskjeller

Testen tar for seg 15 forskjellige sommerdekk, og flere av dem skal være såkalte miljødekk, med mindre rullemotstand for lavere drivstofforbruk. NAF oppgir at et slikt dekk faktisk kan senke forbruket med så mye som 10 %. Til gjengjeld kan den lave rullemotstanden gå på bekostning av andre egenskaper på grunn av sin konstruksjon:
Dekkets livslengde, rullemotstand, og veigrep er kompromisser som ofte går på bekostning av hverandre. Produsentene jobber derfor kontinuerlig med å finne det optimale kompromisset for deg som bruker. Likevel er det ikke alle grønne dekk som faktisk er så grønne. Både Linglong Green-Max og Bridgestone Ecopia ønsker å fremstå som grønne, men har like mye rullemotstand som normale sommerdekk.
Våt asfalt er viktigst
Årets test vektlegger dekkene i tre hovedkategorier. Våt asfalt vektlegges 60%, tørr asfalt vektlegges 25 %, mens økonomi og komfort slås sammen og vektlegges med de siste 15 %. Innen hvert av disse områdene er testen delt opp i ytterligere testkriterier, som blant annet bremsing, unnamanøver, subjektiv kjørefølelse, med mer. Tabellen viser inndelingen og de spesifikke resultatene på hvert enkelt område.
Pleier du å legge om for tidlig? Ikke bli en i statistikken.
Ukjente gjør det bra
Ikke uventet kan vi lese ut av tabellen at tidligere ukjente merker nå begynner å krabbe opp på resultatlisten, og til og med gjøre det bedre enn enkelte dekk fra kjente leverandører som både Michelin og BF Goodrich. Likevel er det såkalte kinamerker som troner nederste del av resultatlisten. Testens dårligste dekk, Sunny SN3630, er forunt med bare 4,6 poeng, mot testvinnerens 9,5 poeng.
Årets testbil er Audi A3, og dekkdimensjonen på alle dekk er 205/55 R16H.
Klikk på tabellen for større, og utskriftsvennlig versjon (ekstern lenke):

Forenklet resultatliste
(med individuelle kommentarer)
• Continental PremiumContact2 - 9,5 poeng
• Nokian Hakka V - 8,8 poeng
• Vredestein Sportrac 3 - 8,5 poeng
• Pirelli Cinturato P7 - 8,2 poeng
• Goodyear EfficientGrip - 8,2 poeng
• Nokian Hakka Green - 8,0 poeng
• Dunlop SP Sport Fastresponse - 7,8 poeng
• Bridgestone Turanza ER300 Ecopia - 7,5 poeng
• Hankook Ventus Prime - 7,4 poeng
• Linglong Green-Max - 7,4 poeng
• Barum Bravuris 2 - 7,4 poeng
• Michelin Energy Saver - 7,2 poeng
• BF Goodrich g-Grip - 7,2 poeng
• Sava Intensa hp - 6,6 poeng
• Sunny SN 3630 - 4,6 poeng