Juryen består av 58 motorjournalister, og fra Norge er det Rune Korsvoll fra bladet Motor som er medlem. Antallet medlemmer fra hvert enkelt land baseres på hvor stort landets totale bilmarked er, og hvor viktig landet er for bilindustrien. De viktigste landene er Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Italia og Spania som har seks medlemmer hver. De andre landene blir tildelt medlemmer proposjonalt nedover. Det er flere land som deler jumboplassen. Både Tsjekkia, Danmark, Finland, Hellas, Irland, Russland, Tyrkia og Norge har bare ett medlem. Sverige, som er et bilproduserende land, har tre medlemmer.
Slik foregår det
Oppgaven til juryen er å finne en vinner blant alle bilene. Det finnes ingen delseiere eller klassevinnnere. Og poenggivingen er ikke bergnet på å kunne lage en rangering av de andre bilene.
Alle kandidatene blir bedømt mot rivalene i den samme klassen og i tillegg blir bilene vurdert etter design, komfort, sikkerhet, økonomi, kjøreegenskaper, ytelse, funksjonalitet, miljøvennlighet, kjøreglede og pris. Spesielt blir det lagt vekt på tekniske nyvinninger, og også valuta for pengene blir tillagt stor vekt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger