Alle biler som tilfredsstiller kravene for å kjempe om hovedprisen, World Car of the Year, er samtidig kvalifisert for å delta i World Car Design of the Year-klassen. Det betyr at 39 bilmodeller i utgangspunktet var med i årets konkurranse.
Audi, Mazda og Volvo
Juryen overlot imidlertid til et uavhengig panel bestående av fire design-eksperter å velge ut tre finalister (tidligere fem), som selve juryen i neste omgang stemte over. Panelet valgte i tillegg til Audi R8 ut Mazda 2 og Volvo C30.
Interessant detaljer

Juryen valgte altså Audi R8, noe den blant annet begrunner med bilens "slående design", "stilfullhet" og at bilen er "original og full av interessante detaljer", deriblant de spesielle platene (blades) i bakkant av dørene. Ja, juryen går faktisk så langt som til å hevde at Audi med R8 har endret landskapet i sportsbil-verdenen.
Juryen berømmer også Audi for å ha klart å utvikle en rendyrket og vakker sportsbil i en tid preget av stadig tøffere krav til sikkerhet og miljø i bilbransjen.
Tidligere World Design of the Year-vinnere: Audi TT (2007), Citroën C4 (2006).