14 000 nordmenn på liste

Årets frekkeste elbil på plass

I disse dager ruller de første Ioniq 5 ut til kunder i Norge. En av årets mest spennende elbiler har teknologi som gir lang rekkevidde og rask lading.

14 000 NORDMENN: De første Ioniq 5 er nå på vei til kundene sine. Hele 14 000 nordmenn har meldt sin interesse for bilen. Mange satt seg på liste etter å ha sett bilder av en bil med et frekt utseende. Foto: Hyundai
14 000 NORDMENN: De første Ioniq 5 er nå på vei til kundene sine. Hele 14 000 nordmenn har meldt sin interesse for bilen. Mange satt seg på liste etter å ha sett bilder av en bil med et frekt utseende. Foto: Hyundai Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hyundai har hatt stor suksess med flere av sine elbilmodeller i Norge – deriblant Ioniq. Den har vært en prisgunstig familiebil som ikke minst har hatt gode prestasjoner på norsk vinterføre.

Nå er Ioniq blitt fabrikkens unike elbilmerke og første modell ut er Ioniq 5. Dette er en mellomstor crossover - noe midt i mellom en SUV og en vanlig personbil. Det betyr først og fremst litt høyere bakkeklaring og høyere sitteposisjon enn en vanlig sedan.

Den første båtlasten med biler klappet til kai i Drammen for et par uker siden. De første bilene er nå klargjort og på vei ut til kundene. Interessen fra norske kunder har vært svært stor. 14 000 nordmenn har meldt sin interesse før de har sett bilen i virkeligheten.

STARTEN PÅ SLUTTEN: For Hyundai er Ioniq 5 starten på slutten. Hyundai vil nå slutte å selge biler med bare bensin- og dieselmotorer i Norge. Da kommer alle bilene til å hete Ioniq ett-eller-annet. Foto: Hyundai
STARTEN PÅ SLUTTEN: For Hyundai er Ioniq 5 starten på slutten. Hyundai vil nå slutte å selge biler med bare bensin- og dieselmotorer i Norge. Da kommer alle bilene til å hete Ioniq ett-eller-annet. Foto: Hyundai Vis mer

Overraskende tøff

Bildene av Ioniq 5 har imidlertid avslørt et frekt utseende som skiller seg fra alt det Hyundai tidligere har bygget av elbiler. Eller som Guy Bird i nettstedet Cardesign News uttrykker det:

- Da produksjonsutgaven av Ioniq 5 ble vist fram i februar i år, var kanskje ikke utseendet noen stor overraskelse for oss som så konsept-utgaven på Frankfurt-utstillingen høsten 2019. Men at bilen skulle være så lik konseptet, var en overraskelse.

Norge får mange

Ikke alle 14 000 som står på listen kommer til å kjøpe bilen, men av de 3000 første bilene som er produsert, kommer 1300 i Norge.

Det er flere ting enn utseendet som er spennende med Ioniq 5. Bilen er større enn dagens Kona og Ioniq, med 4,64 meter fra støtfanger til støtfanger. Den blir dermed en konkurrent til blant annet Tesla Model 3. Akselavstanden er svært lang, noe som gir ekstra god plass i baksetet.

MANGE KUNDER: Hyundai har allerede mange tusen elbilkunder som har kjørt Kona eller Ioniq. Grunnlaget for at Ioniq 5 blir en suksess er dermed lagt. De første bilene rullet av båten i Drammen for et par uker side. Foto: Hyundai
MANGE KUNDER: Hyundai har allerede mange tusen elbilkunder som har kjørt Kona eller Ioniq. Grunnlaget for at Ioniq 5 blir en suksess er dermed lagt. De første bilene rullet av båten i Drammen for et par uker side. Foto: Hyundai Vis mer

Lynrask lading

Du kan velge mellom to batteripakker, bakhjulsdrift eller firehjulstrekk. I tillegg kan du velge mellom ytelser på 217 og 305 hester. Med Long Range batteri og bakhjulsdrift, skal rekkevidde være 481 kilometer, ifølge Hyundai.

Bilen har 800 volts elektrisk anlegg som gjør lading raskere. Hyundai lover at du kan lade batteriet fra 10 til 80 prosent på 18 minutter på en sterk nok ladestasjon, slik som Ionity. Det skal ta under fem minutter å lade opp 100 kilometer ekstra rekkevidde. Bilen med det store batteriet kan trekke henger på 1600 kilo.

Sjekk de setene

- IONIQ 5 byr i tillegg på suveren plassutnyttelse, masse ny teknologi og flere helt nye utstyrs-elementer. Blant annet har bilen en digital skjerm på hele 44 tommer. Legg også merke til de nye avslapnings-setene, som gjør det enkelt å ta seg en 15 minutters "power-nap" langs veien. Bilen er naturligvis også utstyrt med det aller siste av aktive førerassistent- og sikkerhetssystemer, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai.

HELT NYTT: Ioniq 5 er bygget på en helt ny elektrisk plattform, som også er grunnlaget for søstermodellen Kia EV6 når den kommer om et halvt års tid. Nye seter er bygget for avslapping. Foto: Hyundai
HELT NYTT: Ioniq 5 er bygget på en helt ny elektrisk plattform, som også er grunnlaget for søstermodellen Kia EV6 når den kommer om et halvt års tid. Nye seter er bygget for avslapping. Foto: Hyundai Vis mer

Rimelig eller ikke?

Han mener at prisen på Ioniq 5 er svært konkurransedyktig. Fra start kommer bilen med stort batteri, full utstyrspakke som standard og valget mellom bak- og firehjulstrekk. Ioniq 5 Long Range med bakhjulstrekk koster fra rundt 475 000 kroner, mens utgaven med firehjulstrekk koster fra 505 000 kroner. Så får vi vente å se hva kundene – mange er vant til å kjøre rimelige Kona og Inoiq - synes om dette er konkurransedyktig eller ikke.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer