Årets store nyhet fra Ford

Konseptbilen Verve var løfterik. Her er produksjonsmodellen.

Publisert
Sist oppdatert

Vi har tidligere vist de spenstige konseptbilene ved navn Verve her på DinSide. De ble presentert i tre forskjellige varianter - en for det asiatiske markedet (bilutstillingen i Guangzhou i 2007), en for det amerikanske (bilutstillingen i Detroit i vinter) - og selvsagt en europeisk versjon, som vi fikk beskue i Frankfurt høsten 2007.

Global, men ikke verdensbil

Hva skjulte seg så bak disse konseptene? Jo, nyeste generasjon Ford Fiesta (som vi for øvrig annonserte allerede tidlig på våren), som nå er offisiell og som er en global satsning fra Ford. Det betyr ikke at Ford igjen prøver seg med en "verdensbil"; de tre hovedmarkedene, Asia, Europa og Amerika, får hver sin - noe spesifikke - utgave.

Fords Polo-konkurrent

Ford Fiesta ble i 1976 lansert som Fords småbil og konkurrent til biler som Renault 5, Fiat 127 og Peugeot 104 - og kanskje særlig for å kontre Volkswagen Polo som var blitt lansert året før. (VW Polo var for øvrig en VW-utgave av Audis småbil Audi 50, som ble lansert i 1974 og som avgikk ved en tidlig død i 1978).

Etter 32 år er det blitt solgt over 12 millioner Fiestaeri verden og modellen har modnet betraktelig.Småbiler er ikke hva de engang var, og både når det gjelder kjøredyktighet og komfort hevder de fleste nylig utviklede bilene i klassen seg riktig bra.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer