Noen ganger kommer det biler som er så spesielle og rare at tennene løper i vann for mekanikk-nerder som undertegnede. Toyota GR Yaris er en sånn en. Og historien rundt idé, utvikling og unnfangelse er nesten like artig som bilen selv.
Det er ikke første gang Toyota har gått godt utenfor komfortsonen. Mange husker garantert den helville Lexus LFA med selvaspirerende V10-motor og full av uvanlig teknologi.
Bilen vi har foran oss, som til forveksling er helt lik bilen til bestemoren din, er en sånn bil. GR Yaris er blitt til på grunn av den bilgale toppsjefen Akio Toyoda og WRC-sirkuset.
Denne bilen er bygget for at de skulle kunne delta i WRC. Men så kom coronaen og nye regler, så det er mulig du aldri får se den i rally-løypene. Men DU kan nyte godt av den.
Alt er spesielt
Yaris har akkurat kommet i helt ny modell. Som vanlig med linjer helt utenom det vanlige. Toyotas sportsavdeling Gazoo Racing (GR) har nesten ikke klart å toppe det, selv om de i prinsipp har bygget en helt ny bil fra bunnen.
Plattformen er en blanding av Yaris foran og Corolla bak. Det betyr MacPherson forhjulsoppheng og doble bærebruer bak. Det eneste som er likt fra standardmodellen er lyktene, speilene og PGS-antenna. Bilen er 60 mm bredere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger