Asiatene inntar Europa

Mens tradisjonsrike europeiske bilprodusenter som Fiat, Jaguar og BMW taper markedsandeler på sitt eget kontinent, blir asiater som Mazda, Honda og Kia stadig mer populære.

Publisert
Sist oppdatert

Citroën, Landrover, Mini og Seat er hederlige unntak. Men bortsett fra disse merkene, har samtlige europeiske bilprodusenter opplevd at årets salg har rast sammenlignet med fjoråret. Aller hardest har markedet straffet italienske Fiat. I fjorårets første fire måneder solgte Fiat drøye 355.000 biler. Ved utgangen av april i år viser statistikken at Fiat ikke klarte å bli kvitt mer enn 297.000 biler - en tilbakegang på mer enn 16 prosent.

BMW ned 10 prosent

Også tyske BMW sliter. I fjor hadde BMW en markedsandel på 3,7 prosent i det europeiske bilmarkedet, noe som utgjorde drøye 190.000 biler. I år må BMW innse at salget begrenser seg til drøye 170.000 biler, en tilbakegang på mer enn 10 prosent.

Europas største bilmerke, Renault, har hatt en tilbakegang på nesten 9 prosent og Volkswagen har tapt drøye 7 prosent sammenlignet med fjoråret. Også storprodusentene Ford, Opel og Peugeot taper.

Kun Mitsubishi tilbake

Men til tross for at det totale europeiske bilsalget har gått tilbake med 3,4 prosent, eller nesten 200.000 biler, er det noen som kan juble - importørene av de asiatiske merkene. Med ett eneste unntak, Mitsubishi, har nemlig alle de asiatiske bilmerkene som markedsføres i Europa gått frem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer