1.9 TDI er en kjent betegnelse i Audi-sammenheng. Motoren har eksistert i en årrekke i mange forskjellige versjoner og effektvarianter. Dessverre har den etter pumpedyseteknologiens inntog plaget eierne med mye støy og vibrasjoner. Motoren har rett og slett vært ukultivert og på mange måter den største ulempen ved A3 som ellers er en fin bil.
Nå er denne motoren i ferd med å fases ut i de fleste modeller. Og nå er det Audi A3 som står for tur. Motoren som erstatter 1.9 TDI heter 1.6 TDI og den benytter common rail-innsprøytning. Dette er Volkswagen-konsernet nye dieselmotor i segmentet rundt 100 hester.
109 gram CO2
To versjoner av denne motoren finnes, med henholdsvis 90 og 105 hester. Det er mest trolig bare sistnevnte som kommer til Norge. Den er også utstyrt med regenerering av bremseenergi og automatisk start-stopp-teknologi. Det gir gode forbruks- og utslippstall. 0,41 liter per mil og 109 gram CO2 per kilometer. Ytelsene er i tillegg brukbare. 0-100 går på 11,4 sekunder.
Sportback slipper ut 112 gram med den samme motoren grunnet litt høyere vekt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger